Ulla Lauridsens blog

Stop, verden, forlagene vil af

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 8. maj 2012

En artikel på bogmarkedet.dk starter sådan her:

Streaming af bøger er allerede en realitet i flere lande, og inden længe vil også Danmark blive ramt.

Ramt? Jeg henviser til sidste uges indlæg med Seth Godin. Bøger har et svigtende-interesse-problem mere end noget som helst andet. Så glad som jeg er for bøger, læser jeg væsentlig færre bøger end jeg gjorde for tyve år siden, og det er hverken sex, sprut eller sport, der har trukket tæppet væk under mine læsevaner. Det er internettet.

Jeg har en trøje, hvorpå der står ‘Internet killed television’, og det er jo fuldstændig sandt. Den er i øvrigt købt hos en, der bruger sin YouTube-berømmelse til at sælge merchandise. Internettet har også været avisernes banemand. Det er længe siden, vi har købt en avis fremstillet af død skov. Jeg læser de danske avisers dugfriske nyheder på nettet og supplerer med The Telegraph og The Guardian, The New York Times, USA Today o.a. kvit og frit. For slet ikke at tale om internetmagasiner og blogs af høj kvalitet.

Og så er der konkurrencen fra Facebook og Wordfeud.

Jeg forstår sådan set godt panikstemningen. Jeg kan heller ikke regne ud, hvad danske bladhuse, forlag og boghandlere skal leve af i fremtiden, i betragtning af markedets ringe størrelse. Men det er helt sikkert, at det ikke nytter noget at forsøge at dæmme op for udviklingen.

Charmerende udstilling af gravmonumentmandens varer centralt i min barndomsby, Skive.

5 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kirsten Nørgaard said, on 8. maj 2012 at 08:25

    Undskyld, hvis jeg ikke lige kommenterer på selve indlægget, men jeg synes jo der var noget bekendt ved den stenhuggergård. Jeg er også født og opvokset i Skive :-)

    • Ulla Lauridsen said, on 8. maj 2012 at 08:27

      Husker jeg forkert, eller blev det kaldt ‘gravmonumentmanden’?

      • Kirsten Nørgaard said, on 8. maj 2012 at 12:12

        Det kan jeg faktisk ikke huske. Nå, men der kommer jo mange gode ting fra Skive, så…

  2. Kirsten Nørgaard said, on 9. maj 2012 at 08:51

    For et par dage siden læste jeg et interview (i en italiensk avis) med Jeff Bezos, Amazons grundlægger.
    Han understregede, at man i e-handelen har mest fokus på kunderne og deres ønsker, og at e-bøgerne skal være så billige som muligt, simpelthen fordi der er færre udgifter til dem (herunder naturligvis transportleddet). Så det er forlagene og mellemleddene, der skal finde nye veje.

    Jeg synes det er fedt, at jeg kan få mine bøger i løbet af 60 sekunder og ikke betale så meget for dem.
    Jeg forestiller mig, at der vil komme en meget lang periode, hvor e-bøger og papirbøger lever side om side.

    Flere og flere forfattere vil også få øjnene op for selfpublishing (hvis jeg ikke husker forkert, tjener forfattere, der udgiver via Amazon, helt op til 70%).
    Det er ikke en udvikling man kan eller bør stoppe, synes jeg. Man bør hellere få det bedste ud af det.

  3. uffe hellum said, on 14. maj 2012 at 08:46

    Det er vel egentlig ret ligegyldigt, om forlagene og boghandlerne finder nye veje, eller om de i mange år vil forsøge at sælge ridepiske til dilligencekuske, efter at bilen er sat i produktion.

    Sagen er, at hverken forlag eller boghandlere er nogetsomhelst andet end et forsinkende og fordyrende mellemled. Jeg læste netop “Blid er den færøske sommernat”, og jeg så chokeret, at den havde været 21 år undervejs fra 1990 til 2011. Enten har en af dine oversætterkolleger haft lidt for god tid, eller også mangler der lidt motivation i forlagsbranchen.

    Hvis nogen forlag er istand til at levere andet end forsinkelse og fordyrelse, så kan de sikkert også finde ud af at sælge e-bøger.

    Dybest set mener jeg, at copyrighten burde udløbe efter ti år, så originalen burde have været public domain i tolv år. Så kunne enhver oversætter på eget initiativ score bogen. Og jeg kunne have nydt det lille drama et helt årti tidligere.


Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

