Ulla Lauridsens blog

Publikum

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 12. juni 2012

Seth Godin snakker hele tiden om det: At ‘curation’ var nødvendig, da det var dyrt at producere bøger, men at det ikke længere fungerer på samme måde, bl.a. fordi ebogen er meget billigere at producere – i dét lys giver det bedre mening at udgive revl og krat og håbe på, at noget finder et stort publikum (long tail-teorien). Men:

[...] the only way to make curation work is to have it in place alongside permission. If the publisher has direct contact with the reader, THEN she can build trust, build brand, build identity and be rewarded for her curative (curationitive?) powers. Once you associate a publisher with quality choices, then (and only then), the curation pays off.

One more reason why publishers have to urgently build a permission asset of readers who actually want to hear from them.

Et forlags navn kan godt være et kvalitetsstempel hvis de samtidig dyrker en meget tydelig profil og et bestemt publikum. Det eneste forlag jeg kender, der gør det, er Tellerup:

De har en publikumsvenlig hjemmeside, klubtilbud og først og fremmest en linje, så et helt bestemt publikum ved, at de formentlig vil bryde sig om en bog fra Tellerup. De fremhæver deres bøger i boghandlen som ‘Bøger fra Tellerup’. Min egen datter er frisk på at læse stort set alt fra dem – det er ikke sikkert, at hun bagefter synes om bogen, men som udgangspunkt er hun positivt indstillet. Tellerup er en troværdig mærkevare i hendes liv.

Der findes helt sikkert andre forlag, der har samme tillidsforhold til deres kunder: Børsens forlag har formentlig det forhold til Børsens læsere, og Trykkefrihedsselskabets bibliotek har det forhold til medlemmer af Trykkefrihedsselskabet. Store forlag må nødvendigvis have det svært i det game. Et forlag, der udgiver en bred vifte af bøger til mange forskellige kundetyper, kan ikke have det forhold til nogen af dem. Jeg har ikke den opfattelse, at noget, der kommer fra f.eks. Gyldendal eller Lindhardt & Ringhof, nødvendigvis er mig, men de har dog autoritet. Jeg går ud fra, at det redaktionelle arbejde er troværdigt og kompetent, hvis jeg køber en håndbog.

De store forlagskoncerner ved naturligvis godt, at det genkendelige varemærke er vigtigt, og man har derfor en lang stribe datterforlag med hver sin særlige profil. Men jeg har endnu ikke set nogen af dem føre sig frem som Tellerup i boghandlen herover.

About these ads

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: