Ulla Lauridsens blog

Formålserklæring

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 15. november 2011

Jeg har lige forlæst mig på Thomas Harders glimrende bog om oversættelse og tolkning Mellem to sprog. Han har ret i mangt og meget og blandt hans anker er, at oversættelse, oversættelseskvalitet og oversætterens arbejdsvilkår diskuteres alt for lidt.

Dét kan jeg gøre noget ved, og derfor denne blog, som ideelt vil blive et forum, hvor gæsteindlæg fra andre oversættere, og redaktører der arbejder med oversættere, vil føre til frugtbare diskussioner.

Oversættere mødes sjældent nogen steder. Vi er kældermennesker og eremitter. Personligt kan jeg ikke se mig selv rejse til København eller Aarhus for at sidde ved et stambordsmøde arrangeret af DOF, som jeg i øvrigt heller ikke er medlem af. Det er en anden ting, der kan diskuteres: Hvordan bliver DOF mere relevant for de fleste oversættere, der bor spredt i hele landet og kun tjener ganske lidt?

Vi kan mødes her, hvis nogen gider – velkommen til.

Bogen kan varmt anbefales: http://www.elounge.com/Pages/ProductDetails.aspx?ProductIndeks=7786056

Tagged with:

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas Harder said, on 18. november 2011 at 11:42

    Jeg er naturligvis enig i mangt og meget, men vil dog gøre opmærksom på, at jeg betragter DOF som særdeles relevant, også for de oversættere, der ikke bor i København og ikke tjener særlig meget – ikke mindst for sidstnævnte. DOF gør et meget værdifuldt stykke arbejde ved at forhandle kontrakter m.v. med forlagene og rådgive oversættere om honorarer, rettigheder osv.
    Venlig hilsen
    Thomas Harder

  2. Ulla Lauridsen said, on 18. november 2011 at 11:49

    Det er bare ikke indlysende for mig. Jeg vender tilbage til emnet i en selvstændig postering på et tidspunkt, og så kan vi eventuelt diskutere det. Du er også meget velkommen til at skrive et gæsteindlæg, der plæderer for DOFs relevans.
    Jeg er sådan set enig i at alle grupper med fælles interesser bør organisere sig og samarbejde. Det forekommer bare at være ganske dyrt at være medlem i lyset af at der ingen relevante møder eller kursusaktiviteter er. Reel juridisk assistance kan jeg formentlig købe billigere. Men jeg er åben over for en ny vinkel på sagen.

  3. Allan Hilton Andersen said, on 18. november 2011 at 16:09

    Giv mig lige adressen på den advokat, der er billigere end et medlemskab af DOF!
    I øvrigt er der mange kursustilbud og relevante møder. Men det ved man jo ikke meget om, såfremt man ikke er medlem.
    Der kan være flere årsager til at blive medlem: Dels får man juridisk bistand om nødvendigt, dels får man et kollegialt fællesskab. Samtidig bliver man i bogens verden repræsenteret af en organisation, der forhandler på ens vegne og sørger for, at useriøse forlæggere ikke udnytter oversætterne. Og jeg går ud fra, at du får bibliotekspenge? Det er så igen takket være DOF.
    Men man kan selvfølgelig også nøjes med at høste frugterne af andres kontingent og arbejdsindsats. Det er trods alt nogen af en udskrivning at betale små 3000 fradragsberettigede kroner om året.
    Men jeg ser dig nu hellere som kollega til de mange kurser og møder. Fx generalforsamlingen, som man får betalt rejsen til.
    De bedste hilsner
    Allan Hilton Andersen, oversætter af ca. 90 bøger og medlem af DOF i 31 år.

  4. Ulla Lauridsen said, on 18. november 2011 at 16:14

    Hej Allan,
    Tusind tak for dit bidrag og velkommen til. Jeg kan se, det er en debat vi snart skal have :-)
    Jeg ville slet ikke være i tvivl, hvis det kostede 1000 kr. om året, men de små 3000 forekommer mig altså at være meget. Listen over kurser og møder ligger faktisk på hjemmesiden, og jeg synes, der er meget få. Dertil ville så komme rejseudgifter til alle andre ting end generalforsamlingen.
    Men ja, solidaritetsaspektet er et rigtig godt argument.


Skriv et svar

