Ulla Lauridsens blog

Bedste råd nogen sinde

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 9. december 2011

Længe inden jeg fik min første litterære oversættelse, deltog jeg i et møde på CBS i København. Jeg husker desværre ikke, hvem der havde arrangeret det eller hvorfor jeg tog derover, men det viste sig at være meget interessant.

Niels Brunse kom blandt mange andre guldkorn med et råd, jeg siden har haft glæde af dagligt, både som tekstforfatter og oversætter og i det hele taget hver gang jeg har skrevet noget: Hvis du synes der er et eller andet udefinérbart ’galt’ med en sætning, så er der noget galt. Det slår aldrig fejl.

Merete Ries lancerede ved samme møde et kreativt forslag, som muligvis udmøntede sig i mentorordningen: At begyndere burde komme i mesterlære og i starten oversætte ’under’ en erfaren oversætter, der kunne vejlede dem og i sidste ende garantere for kvaliteten. Det var Merete Ries’ tanke, at den etablerede oversætter skulle have 50 % af honoraret, hvor jeg vil mene at 25 % eller en anden, mindre sats ville være passende – under forudsætning af at der er noget at arbejde med hos begynderen, naturligvis.

Selv ville jeg aldrig være blevet en god oversætter uden den seriøse, personlige kritik jeg fik på et oversættelsesbureau, hvor jeg sad og oversatte spilmanualer til Playstation-spil. Jeg skylder de dygtige folk hos Online Translation i Kolding rigtig, rigtig meget.

Hvad er det bedste, mest brugbare råd, I nogensinde har fået? Og hvem rettede jeres begynderfejl?

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] (i en karakteristik af en person) til ‘mystisk’, men min indre Niels Brunse-alarm gik heldigvis i gang, så jeg slog op og fik det oversat til ‘hemmelighedsfuld’. Det […]


Skriv et svar

