Ulla Lauridsens blog

Som sendt fra himlen

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 16. december 2011

Et af de større fremskridt i min dagligdag inden for det seneste par år er anvendelsen af Dropbox. Dropbox er en cloud-tjeneste, et fil-lager ude på det store wilde web.

https://www.dropbox.com/

Filerne synkroniseres automatisk hver gang jeg åbner min computer, og hver gang jeg lukker en fil. Det betyder at jeg har en lokal kopi og en kopi i tryg forvaring i skyen, hvis min computer skulle blive hugget eller komme noget til på anden vis.

Og hvad mere er: Den seneste version af teksten er altid til rådighed for min store datter. Hun bor på et kostgymnasium og laver sprogvask for mig, og det sker ganske enkelt ved at jeg deler den dropbox-mappe, oversættelsen ligger i, med hende. Jeg oversætter i dagtimerne, og hun læser korrektur om aftenen, når hun alligevel er spærret inde på sit værelse til lektielæsning. Og ja, det får hun penge for.

Alternativet til dropbox ville være voldsomt mange emails med teksten vedhæftet og stor fare for at en af os ikke modtager eller bruger den absolut seneste version.

Og hvorfor ikke tage skridtet videre og dele teksten med redaktøren på forlaget? Potentialet er, at redaktøren dels kan følge med i hvordan arbejdet skrider frem, dels kan læse med, rette og kommentere løbende.

Privat er det naturligvis lige så smart. Børnene deler for eksempel deres ønskesedler med både mig og deres far via dropbox, og han og jeg kan dele dokumenter som breve til skolen o.a.

Og nævnte jeg at det er gratis? Hvordan man bærer sig ad med at yde så fremragende en service gratis, ved jeg ikke. Selv bruger jeg mindre end 4 % af mine 3,25 GB, selvom jeg har adskillige oversættelser og masser af private dokumenter liggende. Min mand har brug for mere plads, så han betaler 99 dollars om året for en kapacitet på 50 GB.

Den amerikanske forfatter Steven Pressfield har brugt dropbox under en researchrejse:

http://www.stevenpressfield.com/2011/11/stuff-that-works/

Hans blog er for resten fremragende, og hans bog The War of Art er min bibel.

Skriv et svar

