Ulla Lauridsens blog

Ydmyghed

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 21. december 2011

Min svigermor er vokset op på et husmandssted i hvad man i dag ville kalde fattigdom. Der var ikke rindende vand i huset, og ingen kloakering. Man bar en spand vand ind fra brønden, og når spanden ved siden af vasken var tom, var spanden under vasken selvsagt fuld. Den bar man så ud på møddingen. Der var ingen centralvarme, men kakkelovn.

Hun gik syv år i den lille lokale skole. Hendes forældres udsyn viste sig ved at hun fik lov til at gøre syvende skoleår færdigt efter sin konfirmation. De fleste kom ellers ud at tjene til skiftedag, 1. maj.

Hun og min svigerfar var på deres årlige julebesøg forleden. Jeg sad og fortalte dem om vores økonomiske problemer og understregede, at jeg ikke beklagede mig fordi vi gerne ville være ’rige’ (jeg voksede op i en velhavende familie og var ikke specielt lykkelig) – det var bare fordi der var så mange sorger og bekymringer man var sparet for, hvis man havde penge…

Min svigermor rystede på hovedet og sagde: ”ikke sorgerne, Ulla, dem har man stadig. Men nogle af bekymringerne.” Det er en hårfin og klog distinktion. Og så slog det mig igen som så ofte før, når jeg har været i selskab med min svigermor: Der er ingen jordisk grund til at tale ned til folk, der ’kun har gået syv år i den stråtækte’. Det er tilfælde, klasse og omstændigheder mere end noget som helst andet, der fører folk ind på og igennem en uddannelse. Min svigermor har målrettet, siden hun var 14, uddannet sig til sit liv som husmor. Hun har været husmor på fuld tid og med stor dygtighed.

Implikationen for hvervet som oversætter er: Lad os ikke have for ringe en mening om den læser vi tror vi har. Lad os have ambitioner om at skelne mellem sorger og bekymringer. Hvis man elsker både sproget og den virkelighed det afspejler, er det ikke lige meget. Lad os ikke give læserne stene for brød.

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Birgit Juel Martinsen said, on 6. januar 2012 at 13:17

    Hvor er det en fin pointe, Ulla!


Skriv et svar

