Ulla Lauridsens blog

Ungdomsbøger

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 3. januar 2012

Jeg forstår faktisk ikke, at der er en veletableret konsensus om, at oversættelsen af ungdomsbøger lønnes dårligere end oversættelse af voksenbøger.

Selv er jeg blevet tilbudt mellem 1700 og 1900 per ark for ungdomsbøger, og mellem 2000 og 2250 for voksenbøger.

Og hvad mere er: Der er ingen forskel på sværhedsgraden. Der er jo altid noget, man skal finde ud af. Aktuelt har jeg oversat en glimrende ungdomsbog, hvor jeg har skullet:

–          Gendigte haiku og limerik, som en af hovedpersonerne skriver, når han keder sig i matematiktimen.

–          Søge højt og lavt på internettet og skimme to bøger om folkeovertro, heksekunst og trolddom for at finde den rette terminologi til hele det okkulte element (tak, Hanna Lützen, jeg ved ikke hvor jeg ville have været uden den præcedens du etablerede i Harry Potter).

–          Gå på biblioteket adskillige gange efter egnede danske oversættelser af forskellige værker af Shakespeare, som hovedpersonerne citerer (jeg skal selvfølgelig også finde ud af hvor i værket citatet står, men forfatteren er flink til at angive hvilket værk det drejer sig om).

–          Gendigte rimede besværgelser,

–          Og finde gamle danske navne for lægeurterne.

Jeg klager ikke – jeg elsker mit fag, og den her bog har været godt selskab i to måneder – men den er bestemt ikke mindre professionelt udfordrende end de fleste af de voksenbøger, jeg har oversat.

Forlaget har desuden en kommapolitik, der hedder ’nyt komma, gerne endnu færre’, og hvor jeg som sprogmenneske støtter den politik helhjertet, er det altså en lille smule mere tidskrævende end bare at sætte det grammatiske komma. Jeg sætter, flytter og fjerner kommaerne igen hele tiden, alt imens jeg bekymrer mig om, hvor få redaktøren egentlig helt præcis vil have.

Den redaktør der tilbød mig 1700 kr. per ark erklærede sig villig til at forklare mig hvorfor det ikke kunne blive til mere, men jeg afslog opgaven af andre grunde (hvad jeg forresten fik lejlighed til at fortryde), og jeg fik derfor aldrig forklaringen. Den må jeg bede om en anden gang.

Skriv et svar

