Ulla Lauridsens blog

Metafor

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 6. januar 2012

Da jeg startede min lille virksomhed var jeg fan af TV-serien Ally McBeal, så jeg skulle naturligvis have en theme song. Hvis I ved hvad jeg taler om, så ved I hvad jeg taler om, og ellers er det bare ærgerligt. Jeg valgte Ambrosius Stubs Livet som en sejlads. Den er og bliver uhyre a propos for en lille selvstændig:

Hvad vindes på verdens vidtløftige hav?
O, tusinde farer i skummende trav!
Man véd kun to havne,
bekendte af navne,
den ene vor vugge, den anden vor grav.

Fra vuggen til graven må krydses omkring
blandt håbets og frygtens de stridige ting:
Snart vippe vi oppe
på bølgernes toppe,
snart nærmes vi grunden i flyvende spring.

Her fristes ustadigheds ebbe og flod,
én vagt er så ond, som en anden er god.
Hver time i glasset,
hver streg på kompasset
forandrer, forhøjer, fornedrer vort mod.

Så hidser en medbør det nedrige sind,
ja puster i hjertet dumdristighed ind.
Vil farten kun føje
vor attrå og øje,
straks blæses vi op af en ønskelig vind.

Så slipper klejnmodighed roret i hast,
når forstavnen dukker for bølgernes kast.
Når vindene suse,
og vandene bruse,
så skrækkes vi straks for en knagende mast.

Dit forsyn, o Fader, det fører os hjem,
det styrer så sikkert, hvor søen er slem.
Vor gisning kan fejle,
hvor vi end vil sejle,
selv stævner vi mere tilbage end frem.

Jeg elsker den her gammeldags erkendelse af menneskets generelle magtesløshed. I dag har vi en tilbøjelighed til at tro, at hvis bare vi gør ‘det rigtige’ så går alting godt. Et Disney-ficeret livssyn. Emily Dickinson havde også fat i det:

Finite — to fail, but infinite to Venture —
For the one ship that struts the shore
Many’s the gallant — overwhelmed Creature
Nodding in Navies nevermore —

Det betyder naturligvis ikke, at vi ikke skal kaste os ud i livet eller ud på det fri marked, tværtimod, blot at vi skal erkende, at der ingen retfærdighed er skabt i de små ting. I det store perspektiv mente både Stub og Dickinson, at der var orden. Det gør jeg ikke, men jeg mener til gengæld heller ikke, at det betyder noget.

Tegningen øverst er af Hugh MacLeod fra Gapingvoid Gallery. Man kan abonnere på hans tankevækkende billeder her: http://gapingvoid.com/newsletter/  Jeg er ofte uenig, men aldrig ligeglad.

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jørgen Christian Wind Nielsen said, on 6. januar 2012 at 09:00

    Modersmål-Selskabets seneste årbog Sprog på banen handler om metaforer. Se videoer fra præsentations-arrangementet her:
    http://www.modersmaalselskabet.dk/


Skriv et svar

