Ulla Lauridsens blog

Forfatternes vilkår

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 20. januar 2012

Politiken har gang i en rigtig interessant serie om danske forfatteres vilkår. Jeg kan se, at det at være oversætter er en ret lukrativ loppetjans ved siden af.

http://politiken.dk/kultur/boger/ECE1486875/den-store-forfatterundersoegelse-man-bliver-ikke-rig-men-det-er-okay/

Mange af forfatterne fortæller dog om noget, som de har til fælles med mig og sikkert andre oversættere: At de har et andet arbejde, og at det arbejde ikke bare er nødvendighed, men også beriger dem kunstnerisk. Det er det, Hugh McLeod kalder ‘sex and cash’-teorien.

Sex and cash-teorien går ud på at alle, der udøver nogen form for kunstnerisk virksomhed, har et arbejdsliv der falder i to dele. Noget er sex – det lystprægede – og noget er cash – det man gør for penge. Det sjove er, at det også ofte er trin på en stige. Jeg startede med at arbejde som sekretær, og jeg skulle renskrive et manuskript. Det at jeg kunne dokumentere nogen som helst form for arbejde med en tekst hjalp mig til at få, hvad der dengang var drømmen – en tilknytning til et oversættelsesbureau. Så kunne jeg kalde mig ‘oversætter’. I fritiden oversatte jeg digte af Emily Dickinson, det var sex, oversættelsesbureauet blev hurtigt cash, for teksterne var dødssyge, men jeg lærte en masse.  At jeg overhovedet havde den erfaring blev forudsætningen for at jeg senere kunne blive fast oversætter hos National Geographic – det var langt mere interessante og udfordrende tekster. Og sådan bliver det ved. Det man det ene år drømmer om, realiseres det næste år og inden man får set sig om, er det den banale hverdag.

At læse korrektur gør mig til en bedre litterær oversætter, og at oversætte andre ting end litteratur gør mig også til en bedre oversætter.

Og lur mig, om ikke Steven King har udkastet til den store amerikanske samtidsroman liggende i nederste skrivebordsskuffe.

Skriv et svar

