Ulla Lauridsens blog

Et kig over skulderen

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 12. februar 2012

Det er ikke lykkedes mig at finde en dansk oversættelse af digtet, jeg omtalte her, så jeg besluttede at gøre en indsats selv:

Western wind, when wilt thou blow
That the small rain down can rain?
Christ, that my love were in my arms
And I in my bed again.
 

Anonymous 16th. Cent.

 

Hvornår vil du blæse, oh vestenvind,
Og bringe regn fra havet ind?
Gud give at min elskede lå i min favn
Og jeg i min seng igen.

Jeg er fuldstændig klar over at den mangler den X-faktor, der har fået originalen til at leve så længe. Konstruktiv kritik modtages med tak – også fortsat gerne tip om, hvor jeg kan finde en eksisterende dansk oversættelse.

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ulla Nørtoft Thomsen said, on 29. februar 2012 at 08:52

    Small rain lays a great wind?

    Vestenvind, hvornår vil du blæse
    Så regnen kan regne ned
    Min Gud, så min elskede var i mine arme
    Og jeg i min seng igen

  2. Pascal said, on 5. marts 2012 at 14:50

    Ring til Gud eller til Wilhelm Busch, en del af hans digte er oversat, versefødderne er i alt faldt gale.

    I lader tankevækkende nok begge Christ oversætte til Gud.

  3. Ulla Nørtoft Thomsen said, on 5. marts 2012 at 21:33

    Det er også umuligt. Hvad ville du oversætte Christ til?

  4. Pascal said, on 6. marts 2012 at 10:23

    Jeg ville have gjort akkurat det samme, skønt begrebet Gud er tømt for indhold. Kristus eksisterer ikke på disse breddegrader. Vi var de sidste, der lod sig kristne, og vi blev de første, som lod sig afkristne.


Skriv et svar

