Ulla Lauridsens blog

Tidsstyring

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 17. februar 2012

Som oversætter skal man selv planlægge sin tid. Det adskiller os ikke specielt fra andre fri agenter, men derfor kan det jo godt være en udfordring.

Når jeg fortæller folk at jeg er oversætter, er der mange der siger: ’Det har jeg slet ikke disciplinen til.’ Og der er da også folk, der ikke har disciplinen. Jeg kan selv have problemet med at komme i gang om formiddagen – jeg skal lige … noget andet først. Tjekke interessante blogs, følge med på diverse aviser. Ordne noget i netbanken, shoppe lidt online eller skrive noget på nettet.

Når man så bliver bedt om en deadline, eller flere, bliver det alvor. Hvor meget kan og bør jeg egentlig nå på en dag og en uge? På den ene side har jeg en så dyb respekt for mine deadlines, at jeg aldrig har overskredet en – så jeg ved, at hvis jeg sætter en stram deadline, har jeg en så tilpas stor skræk for at misse den, at jeg nok skal få tingene gjort.

På den anden side: Min respekt for deadlines gør mig tilbøjelig til at indregne tid til at være syg i en uge uanset årstiden og uanset at jeg ikke har været syg i årevis. Når jeg giver mig selv en uge eller to for meget, kan jeg desuden sige ja tak til de små opgaver med korrektur eller almensproglig oversættelse, der jævnligt dukker op. De er nemme og lukrative, og skulle der ikke dukke nogen op, er der jo ingen redaktør der klager over at få en oversættelse for tidligt. Men på den måde kommer jeg nemt til at booke for få bøger på et år.

Og endelig skal jeg tage stilling til hvor mange timer jeg vil lægge – eller er tvunget til at lægge – i hjemmeværnet.

Jeg bruger David Allens tidsstyringssystem GTD – Getting Things Done (ja, det hedder det virkelig) ikke bare i min virksomhed, hvor opgaverne egentlig er ret enkle, men for mit liv totalt set.

http://www.saxo.com/dk/item/david-allen-getting-things-done-paperback-3.aspx

Han har naturligvis ikke noget bud på hvordan jeg skal afveje de hensyn, jeg taler om ovenfor, men han har en meget, meget stor pointe i at man skal have sine forpligtelser, planer, idéer, opgaver osv. et andet sted end i sit hoved. Hans tese er at det der egentlig stresser os, er at vi alle sammen har flere hundrede ting ’vi skal huske’ – stort og småt, langsigtet og kortsigtet. Hvis de svirrer rundt i vores bevidsthed som fluer i en flaske, trækker det fokus væk fra det aktuelt nærværende, og det er selve frygten for at glemme noget der stresser en. Jeg har konstateret, at han har fuldstændig ret.

Det lykkes mig ikke altid, men lige så snart jeg begynder at stresse, ved jeg at det er fordi jeg har forsømt at ajourføre mine lister.

Der findes i øvrigt en forenklet variant, der hedder Getting Shit Done. Den er udmærket, bare man husker ovenstående – at hovedsagen er at afklare og nedfælde alle de aftaler man har med sig selv og andre, alt det man ’ikke må glemme’, på et sted hvor man véd at man vil se det i rette tid.

http://utilware.com/gsd3.html

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hjemmeværnet - SSR said, on 20. juli 2012 at 00:07

    Fandt du så ud af hvor meget tid du havde til hjemmeværnet? :-)

    • Ulla Lauridsen said, on 20. juli 2012 at 09:29

      Tja. én udfordring er selvfølgelig at begrænse tidsforbruget, men i høj grad også at prioritere, hvordan tiden skal bruges. Jeg har for eksempel besluttet at informationstjenesten er spild af liv, og at jeg skal bruge mere tid på min grønne uddannelse og på de civile opgaver, som vedligeholder mine færdigheder i trafikregulering. Lige nu arbejder jeg på at komme i form til at tage træningstilstandsprøven igen.

  2. Hjemmeværnet - SSR said, on 20. juli 2012 at 21:35

    prioritering er altid en udfordring, og mere træningstilstand + grøn tjeneste kan på mange måder være den BEDSTE informationstjeneste som HJV kan få! – Kik forbi http://www.facebook.com/ssr.hjv og http://www.ssr.dk – og se om du mener at det er noget som HJV kunne bruge lidt mere af? hvad synes du?


Skriv et svar

