Ulla Lauridsens blog

Og så gjorde jeg det igen …

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 24. februar 2012

Jeg hader at læse korrektur/lave sprogvask, og hver eneste gang, jeg har gjort det, sværger jeg en dyr ed på at jeg vil sige nej næste gang. Jeg har på fornemmelsen, at det er de virkelig trælse opgaver, der sendes ud af huset.

Men for nu at vende tilbage til sagen: Jeg ikke alene gjorde det igen – tog en sprogvaskopgave – jeg har også i sinde at gøre det igen, som jeg fik blandede tilbagemeldinger på første gang, nemlig diskutere en kollegas arbejde.

En af mine kolleger sagde, at hun havde fundet det forkert, fordi der må herske fortrolighed mellem oversætteren og korrekturlæseren. Det er jeg både-og enig i. Jeg vil heller ikke antage, at de, der redigerer eller læser korrektur på mine oversættelser, hænger mig ud offentligt for hver eneste lille ting. På den anden side set er det nødvendigt, at vi har en faglig diskussion, og i den sammenhæng er det nødvendigt at tage udgangspunkt i konkrete fejl.

Hvor ville lægefaget være henne, hvis utilsigtede hændelser og fejl ikke kunne diskuteres i faglige fora?

Der er ganske vist ingen der dør, når vi gør et elendigt stykke arbejde, men det er vel ikke det niveau vi sigter efter?

I de kommende uger vil jeg altså bringe en serie indlæg med udgangspunkt i den oversættelse, jeg aktuelt har sprogvasket/redigeret. Både forlag, titel, forfatter og oversætter forbliver anonyme, og jeg vil vælge eksemplerne sådan at de ikke kan googles. Jeg vil undlade at skrive den pågældende opgave på mit præsentationsark, og jeg vil supplere med eksempler fra andre tekster, hvor det er muligt.

Skriv et svar

