Ulla Lauridsens blog

Et kig på korrekturen III

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 13. marts 2012

Dagens emne: En sproglig grimrian, eller – en af mine godt tilredne kæpheste.

Jeg skal skynde mig at sige, at det her ikke har noget at gøre med min nylige korrektur. Den pågældende oversætter er uenig med mig, men enig med langt de fleste danskere, så det her er mere mit problem end noget som helst andet: Jeg bliver fuldstændig udefinérbar, når jeg ser udtrykket ‘de par dage’ eller ‘de par uger’ osv. Aaaaargh!

Det hedder ‘et par briller’, ‘et par sko’ og ‘et par bukser’. Det hedder i det hele taget ‘et par’, når noget er dobbelt eller der er to. Derfor har ‘et par uger’ altid været to uger, eventuelt tre. I bestemt form bliver det ‘det par sko’ eller ‘det par briller’. Når vi i bestemt form får ‘de par uger’, er det så et flertal af par, dvs. 4-6-8 uger? Nej, man mener stadig det samme, man siger bare noget forkert andet.

Det, der er gået galt, er nok at det forhold at der er flere i et par, har smittet af bagud til artiklen. Men der er jo tale om én af noget, ét par. Jeg bøjer mig dog modstræbende for de pisseviskere, hundehoveder og redaktører, der ikke forstår mit standpunkt, fordi jeg anerkender, at det er blevet almindeligt at sige sådan.

Så må jeg bare glæde mig over at manufakturhandlerudtrykket ‘en buks’ er gået i sin mor igen.

Jeg er ikke imod sprogets fornyelse, jeg er imod sprogets forringelse.

I næste uge: Noget om de tillægsord, der slutter på en trykstærk vokal – eller en anden heroisk kamp mod vindmøller.

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. William Jansen said, on 13. marts 2012 at 08:19

    “Så må jeg bare glæde mig over at manufakturhandlerudtrykket ‘en buks’ er gået i sin mor igen.”

    Til gengæld insisterer min optiker på at sige “en brille.” …og jeg er ikke begyndt at gå med monokel.

    • Jens Juhl Jensen said, on 29. marts 2012 at 16:48

      Eine Brille hedder det jo på tysk. Hvad er der galt i det? Det er snarere det danske udtryk der er misvisende. Kan man gå ind hos en optiker og købe en enkelt brille i stedet for et par?

  2. Ulla Lauridsen said, on 13. marts 2012 at 09:53

    Ja, suk, den hader jeg også. Min optiker gør det heldigvis ikke – det ville jeg ikke kunne holde ud.


Skriv et svar

