Ulla Lauridsens blog

Evigt ejes kun …

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 22. marts 2012

I mandags henvendte et bureau sig til mig med tilbud om en almensproglig oversættelse på rigtig mange ord, men de ville kun give mig 0,08 euro per ord, hvor jeg plejer at få 0,10 euro.

Okay, jeg forstår godt ideen i mængderabat, men jeg spurgte, om vi ikke kunne mødes halvvejs, på 0,09. Det følte jeg mig berettiget til, fordi opgaven ikke var helt enkel og der var et vist tidspres. Og vupti var opgaven røget til en anden.

Forbandet! Jeg har regnet på det – det var 15.400 gode, danske kroner, jeg ikke tjente, selv ved den laveste takst. Det ville have taget mig halvanden uge.

Og det viser jo – igen – med al uønskelig tydelighed, at mit fag er købers marked.

Put up or shut up.

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Karen said, on 22. marts 2012 at 07:21

    Har selv just mistet en opgave pga. den udbredte prisdumbing, der hersker i vores branche. Hvor billigt skal vi acceptere at sælge vores arbejdskraft? Og hvor ender det, hvis vi som stand vedbliver at finde os i stadigt ringere vilkår?
    Tak for en god og inspirerende blog.

  2. Ulla Lauridsen said, on 22. marts 2012 at 10:49

    Tak for kommentaren. Det gik faktisk sådan, at jeg fik en anden opgave fra samme bureau til normal pris – fordi en kunde havde været overmåde tilfreds med en oversættelse jeg havde lavet. Kvalitet betaler sig – da kunden vendte tilbage med 11 tekster mere, kunne de jo ikke give dem til en anden.

  3. Ulla Lauridsen said, on 22. marts 2012 at 10:54

    Eller kvalitet og kvalitet … det er godt, jeg har en velsmurt pladder-og-bavl-generator. Det er faktisk rigtig sjovt, det her – at den slags nemme tekster lønnes dobbelt så godt som litterær oversættelse

  4. Kirsten Nørgaard said, on 22. marts 2012 at 12:13

    Jeg synes, det bliver værre og værre med pris-dumping. Og CAT-tools hjælper ikke på det. De er en undskyldning for bureauerne for at sænke prisen, når det i stedet skulle være vores værktøj. Suk!


Skriv et svar

