Ulla Lauridsens blog

Mere af kritikken

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 27. april 2012

Okay, jeg arbejder i faget. Jeg bliver taget alvorligt som oversætter og forfatter – som forfatter er jeg åbenbart bare ikke dygtig nok endnu. Kritikken fra Novelleforlaget af den historie, jeg gav jer til jul, Erik og far på månetur:

Fin historie, der meget godt viser det lille eventyr den lille Erik kommer ud på. Det viser noget der er forskellige fra hverdagen, og giver eksempler på barnets egen observation af verden. Barnet får selv lov at konkludere på sine omgivelser mens faren fungerer som støtte. Forklarer at ænderne ikke er døde, og at der ikke er noget at være bange for.

Synes dog, at der mangler lidt flere sansebilleder. Jeg forslår at UL sætter lidt flere stemningsbilleder på. Er det koldt udenfor?
Suser vinden? Er der silutter i skyggerne? Jeg forestiller mig, at novellen akkompangeres af illustrationer, men savner lidt flere sansebilleder. Lyde og evt. lugte. Noget, der kan sætte den unge læser mere ind i stemningen.

Desuden synes jeg, at slutningen halter lidt. Roen og trygheden restoreres – og der er godt – men tænker at barnet ikke nødvenligvis forstår samligningen med anden og det at sove. Da faren til slut kalder ham for “lille and” – og hvorfor Erik kalder sin far for Månefar? Jeg tager muligvis fejl her.

Denne novelle er min favorit af de 5 noveller, da der er noget latent uhygge i stilen, som jeg tror vil fange en lille dreng eller piges opmærksomhed. Samtidig er den ikke så åbenlys “opdragende” som de andre, men viser bare barnet en anden side af livet. Samtidig er der et godt bånd mellem faren og Erik.

Jeg er lettere uenig – jeg synes, den er god som den er – men det er nok en amatørholdning. Det lille replikskifte til sidst var ment som et ordspil – and i stedet for mand – men hun har da helt ret: Drengen skal sove, og ænderne sov.

Skriv et svar

