Ulla Lauridsens blog

Noget om fodfæste

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 11. maj 2012

At turde, er at miste fodfæste for en stund. Ikke at turde, er at miste sig selv for evigt. – Søren Kierkegaard.

Jeg har aldrig læst et ord Kierkegaard. Det er ikke noget, jeg er stolt af, sådan er det bare. Jeg kom i tanke om citatet, fordi jeg har tumlet med, hvad jeg skulle stille op med den her blog, og jeg troede faktisk, det var noget venstresnoet bavl fra tresserne. Dér kan man se.

Nå – Jeg blev jo opfordret til at gå ind i bestyrelsen i Dansk Oversætterforbund af bestyrelsen, og det var bestemt smigrende. Det demonstrerede også en beundringsværdig og lovende åbenhed, syntes jeg, i betragtning af hvor kritisk jeg havde været over for forbundet. Jeg har været til et enkelt møde, og ved derfor ikke så forfærdelig meget om det arbejde, der foregår. De andre medlemmer slog mig som meget  seriøse og kompetente.

Og … ja, jeg tænker stadig det samme. At forbundet måske tænker som en fagforening, der kan forhandle løn på medlemmernes vegne, selvom det ganske enkelt ikke er tilfældet. Vi står både juridisk og praktisk helt alene i den enkelte forhandling med forlag, der kan gå andre steder hen. Det ville man normalt kalde købers marked, men hvor der er en køber, er der jo også en sælger.

Igen – jeg har været der én gang. Jeg ved ikke en skid.

Mit problem er, at jeg ikke kan være mig selv og medlem af bestyrelsen samtidig. Eller – det kan jeg selvfølgelig godt. Jeg kan bare ikke skrive noget som helst her uden at tage højde for, at det vil blive læst som skrevet af et medlem af bestyrelsen i DOF, og dét stinker.

Derfor: Tilbage til det med fodfæstet. Jeg er nødt til at suspendere min egen opfattelse af oversætteres aflønning – både former og omfang – indtil jeg bedre forstår, hvad det er bestyrelsen arbejder med. Det er et område, der optager mig meget, men jeg skylder bestyrelsen og de sagesløse medlemmer, der har stemt på mig udelukkende fordi bestyrelsen anbefalede det, at holde min kæft indtil jeg forstår forbundets langsigtede mål og strategi.

Jeg skriver formentlig om noget andet her. Ha’ en god weekend.

Skriv et svar

