Ulla Lauridsens blog

When the going gets tough …

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 1. juni 2012

Da jeg tog min grunduddannelse i hjemmeværnet, var en af lærerne jægersoldat. Han brugte noget af sin ferie og afspadsering på at undervise os af ren og skær kærlighed til sit fag. En dag peb jeg lidt over, hvor svær vores opgave var – det var noget med bevogtning i krig. Han smilede bare til mig og sagde: ”Hvis det var nemt, ville de jo ikke have sat os til det.” Ha. Det var utrolig sødt af ham at inkludere mig i noget som helst ’vi’, og det kom så automatisk, at jeg tænker, det er noget de siger til hinanden i jægerkorpset.

Jeg fortalte min mand historien, og hver gang jeg siden har forladt mit dunkle kontor for at jamre over, hvor svær min oversættelse er, har han sagt: ”Jamen, Ulla, hvis det var nemt, ville de jo ikke have hyret dig til det.” Det er formentlig forkert – det forekommer ret tilfældigt, hvem der bliver hyret til hvad – men det stiver mig alligevel lidt af.

Og således også nu. Den aktuelle roman er lidt af en hård nyser. Indtil videre har jeg skullet sætte mig ind i en masse ting i mayakulturen, og i prionsygdomme. Det kan tage en evighed at rende op, hvad al mulig maya-dims hedder på dansk, og jeg har til al overflod fået afslag på hjælp fra en af landets fremmeste forskere (eller muligvis den eneste) i mayaernes kultur og sprog. Han ville ikke hjælpe nogen med at slå plat på mayaerne, sagde han. Okay. Jeg synes ellers, det er i hans interesse, at det, der uundgåeligt kommer til at stå om mayaerne, er nogenlunde korrekt. Jeg synes ikke det kan udelukkes, at sådan en bog, der måske nok rider på ryggen af mayakulturen, kunne skabe interesse for samme.

Men samtidig med at jeg stønner og skæver til kalenderen, tænker jeg alligevel, at det faktisk er godt, at det blev mig. Jeg er ikke på bar bund med prionsygdomme og medicinsk terminologi, jeg har oversat de særeste ting for National Geographic, og jeg synes, det er spændende at læse om mayakulturen. Det er i det hele taget en spændende bog.

Det er vist moderne for tiden at være noget med ‘ninja’, men jeg tror, jeg vil stræbe efter at blive en af oversætterfagets jægersoldater.

Skriv et svar

