Ulla Lauridsens blog

Der kan de selv rejse hen

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 2. juni 2012

Dansk Sprognævn har udviklet en test af ‘sprogholdning’. Jeg synes snarere, det er en test af hvor totalitær og fordømmende, man er. Og jeg er ikke kun sur, fordi de når til den konklusion, at jeg mener: ‘Til helvede med dem, der ikke holder af deres sprog.’ Jeg kunne ikke drømme om at udtrykke mig så vulgært under nogen omstændigheder, og jeg er aldeles uenig i holdningen.

Spørgsmålene er særdeles tricky: ‘Det burde være forbudt at sige og skrive fordi at.’ Hvad kan man svare til det? Jeg synes, ‘fordi at’ er grimt, men jeg er imod alle de grasserende forbud, der trænger sig ind i vores privatsfære. De tager virkelig prisen hjem med ‘Dansk Sprognævn bør give bøder når folk sjusker med sproget.’ Jeg er godt klar over, at det ikke er et lovforslag, at de lodder en holdning, men hvadbehar? Hvordan kan man overhovedet udklække den tanke? Det glæder mig, at ingen tilsyneladende har sagt ja til det.

Vil du selv have din sprogfascisme testet, kan det ske her

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cindylynn said, on 2. juni 2012 at 14:39

    Men i deres egne svar er de ikke så fordømmende synes jeg, de går ind for sproglige variationer og udvikling


Skriv et svar

