Ulla Lauridsens blog

Mandtal

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 19. juni 2012

Jeg vil gerne vide, hvor mange der læser med her – spørgsmålet er, om det er umagen værd at fortsætte bloggen, så alle, der læser dette per mail eller i en reader bedes, for en gangs skyld, klikke igennem – én gang. Det samme gælder naturligvis folk, der kigger forbi bloggen i deres tur rundt på internettet. Så i al korthed: Alle, der ser dette indlæg, bedes klikke én gang.

Har I nogen kommentarer, eller vil I tilbyde at gæsteblogge, er det naturligvis velkomment i kommentarfeltet.

15 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aya Køllgaard Carlsen said, on 19. juni 2012 at 07:11

    Kære Ulla, bliv endelig ved. Jeg læser med med stor fornøjelse. Kh Aya

    • Kirsten Nørgaard said, on 19. juni 2012 at 07:28

      ja, bliv ved!

  2. Rebekka K. Steg said, on 19. juni 2012 at 08:05

    Helt enig, jeg læser trofast.

  3. marielle said, on 19. juni 2012 at 08:07

    Er det her, jeg skal klikke? Og ja, bliv ved!

    • Ulla Lauridsen said, on 19. juni 2012 at 08:09

      Der skulle have været en lille poll/meningsmålingsgismo, men det er åbenbart ‘et læringspunkt’

  4. Cindylynn said, on 19. juni 2012 at 10:09

    Jeg kunne heller ikke få lov at stemme, men jeg læser med herinde hver dag

  5. Niels Brunse said, on 19. juni 2012 at 16:36

    Betragt dette som et klik … :)

  6. Deborah said, on 21. juni 2012 at 15:25

    Jeg læser også med, og synes du skal fortsætte.

  7. Cindylynn said, on 21. juni 2012 at 18:31

    Jeg ved godt det ikke hører til her, men jeg kan ikke lige finde dine indlæg om korrektur. Jeg undrer mig over hvorfor korrekturlæseren konsekvent har ændret “aldrig” til “ikke” når der står “never” i originalteksten, er det normalt ?

  8. Ulla Lauridsen said, on 21. juni 2012 at 19:01

    Kære Cindylynn,
    Jeg tror ikke, jeg har skrevet noget om det emne. Men i hvert fald: Skriv et gæsteindlæg med eksempler. Jeg kan ikke udtale mig, når det ikke er i en konkret sammenhæng, som minimum en sætning.
    Hvis det for eksempel er en sort slave i en Toni Morrison-roman, der siger ‘I never stole that horse’ vil det jo blive ‘jeg har ikke stjålet hesten’ eller ‘det var ikke mig, der stjal hesten’. Mens en pæn dame hos Austen, der siger ‘I’ve never seen anything like it’ selvfølgelig skal oversættes til ‘Jeg har aldrig set noget lignende’. Kontekst er alt.

    • Cindylynn said, on 21. juni 2012 at 20:07

      Jeg mente du havde nogle indlæg om korrektur på et tidspunkt…
      Nå, men det er f.eks:.
      “He never recorded any of their conversations.”
      “I never got round to introducing them and now it’s too late”
      “He will never hurt you again, I promise.”
      “If they don’t get used to it from the beginning they will never learn to fall asleep by themselves.”

      …og der er mange flere eksempler. Jeg har skrevet “aldrig” og hun har konsekvent ændret det til “ikke”. Der er rigtig mange andre ting, der også undrer mig i den korrektur, men måske er det bare uvant for mig, det med at gen-rette efter en korrektur

  9. Ulla Lauridsen said, on 21. juni 2012 at 20:16

    Det er rigtig nok, at jeg har skrevet om at læse korrektur. Søg på korrektur. Jeg kan bare ikke huske at have skrevet om aldrig/ikke. I de konkrete tilfælde er det stadig åbent for mig, hvad der skal stå. I flere tilfælde ville jeg nok også hælde til aldrig. Og en korrekturlæser bør jo i hvert fald ikke rette noget ‘konsekvent’ – det bør være en afvejning fra sætning til sætning, hvad der bedst formidler indholdet på dansk.

  10. Ulla Lauridsen said, on 21. juni 2012 at 20:17

    men gæsteindlægget er stadig velkomment …. :-)

  11. Pascal said, on 22. juni 2012 at 10:08

    Det er vigtigt for oversættere, dette ensomste folkefærd, at kunne dele deres fælles sorg, som det jo er at oversætte.

  12. Elisabeth said, on 19. juli 2012 at 11:07

    Jeg istemmer (lidt forsinket) koret: bliv ved!


Skriv et svar

