Ulla Lauridsens blog

Et kig over skulderen

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 4. september 2012

Det er sådan at man på engelsk bruger stedord i langt højere grad end på dansk, og hvis oversætteren ikke er opmærksom, kommer der til at stå ting som ‘han stak sine hænder i lommerne’ og ‘hun tog sine solbriller på’.

På dansk er det mere almindeligt at sige ‘han stak hænderne i lommerne’ og ‘hun tog solbrillerne på’.

Man kan jo spørge sig selv, hvis hænder han ellers skulle stikke i lommerne. Problemet er at det ofte ikke er så påfaldende, at det virker direkte forkert, og så bliver det overset, men det er stadig dårligt sprog.

Man burde faktisk søge på ‘sin’ og ‘sine’ gennem hele teksten for at se, om stedordene med fordel kan elimineres i de enkelte tilfælde.

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aya Køllgaard Carlsen said, on 4. september 2012 at 08:17

    Jeg har lige hørt en lydbog, hvor jeg var ved at gå op i limningen over alle de hans’er og sin’er der havde sneget sig ind. Måske lægger man ekstra meget mærke til det, når teksten bliver læst højt.
    Ikke for at være pernittengryn, men siger vi ikke ‘stikke hænderne i lommen’ på dansk?

    • Ulla Lauridsen said, on 4. september 2012 at 08:35

      Det har du fuldstændig ret i, Aya. Det havde jeg også skrevet først, og så tænkte jeg – en eller anden pernittengryn vil spørge, om han mon stikker hænder i samme lomme?
      Jeg skulle, som så ofte før, have stolet på min spontane version.

  2. Jens Juhl Jensen said, on 4. september 2012 at 08:17

    En tilsvarende fejl ser man tit i avisers telegrammer: “han tog sit eget liv” i stedet for bare “han tog sit liv”. Det skyldes at man ikke p engelsk har en grammatisk distinktion svarende til forskellen sin/hans.

    Date: Tue, 4 Sep 2012 06:32:53 +0000 To: jjj_cph@hotmail.com

    • Ulla Lauridsen said, on 4. september 2012 at 08:37

      Det har du ret i, Jens. Jeg har nu vænnet mig til det. Men jeg ville foretrække ‘han tog livet af sig’ i mange sammenhænge.


Skriv et svar

