Ulla Lauridsens blog

Sundhedsmåned

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 2. oktober 2012

Jeg har lige udnævnt oktober til ‘sundhedsmåned’. Jeg synes det er lidt svært at værne om sin sundhed som oversætter – dels er arbejdet jo i princippet grænseløst, så der kommer ikke et tidspunkt, hvor man har ‘fri’ og derfor lige så godt kan gå en tur. Man arbejder typisk hjemme, så man skal ikke cykle til og fra arbejde, man har rige muligheder for at strejfe en tur ud til køleskabet, hvis man er frustreret over sin opgave, og desuden er arbejdet uhyre stillesiddende.

Ulemperne kan dog vendes til fordele: Fraværet af en traditionel arbejdstid betyder, at man lige så godt kan holde en løbepause midt på dagen eller gå en tur når solen pludselig skinner. At man selv er herre over indholdet i køleskabet kan være en stor fordel i forhold til dem, der er henvist til en Eurest-kantine og en række automater med slik, sodavand og chokoladebarer.

Der er ikke så rasende meget at gøre ved, at arbejdet er stillesiddende, men vi kan selvfølgelig købe et hæve-sænke-bord og arbejde stående til en afveksling. Det skulle angiveligt være bedre end at sidde.

Nå, men: If you fail to plan, you plan to fail, som man siger, så nu vil jeg først og fremmest lægge en plan.

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. marielle said, on 2. oktober 2012 at 08:19

    Det lyder som en skøn plan! Jeg nyder selv fordelene ved at være herre over min egen tid – og det er fantastisk! God dag og god sundhedsmåned! Jeg vil bakke op på langdistance.

  2. WilliamJansen (@WilliamJansen) said, on 2. oktober 2012 at 09:13

    Selvopfundet (men plausibelt) sundhedsvidenskabeligt faktum; stillesiddende arbejde tager flere år af dit liv end manglende motion. Må jeg foreslå at du overvejede en treadmill-desk? Jeg har ikke selv prøvet en, men A.J. Jacobs anbefaler den i Drop Dead Healthy.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Treadmill_desk


Skriv et svar

