Ulla Lauridsens blog

Et kig over skulderen

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 26. oktober 2012

Jeg har kaldt indlægget ‘et kig over skulderen’ for at fortælle jer, at det handler om praktisk oversættelse, men det burde have heddet ‘et drag over nakken’. Jeg har begået min første virkelig grove fejloversættelse:

”Fædrene,” gentog hun i et overlegent tonefald. ”Det kalder jeg de genfærd der forsøgte at fange dig.”

Hvortil redaktøren indvender: Men de hedder jo ikke ‘the fathers’ på engelsk, de hedder ‘the faders’. Skal det ikke oversættes til noget andet? Fædre giver ikke rigtig mening, ‘faders’ er jo fordi de er ved at blive mere og mere usynlige.

KLASK-hånd-mod-pande-øjeblik. Ah, well. Een gang skal jo være den første. Og gud ske tak og lov for vågne redaktører. Jeg fortryder alle de gange, jeg i mit stille sind har kaldt hende en krakilsk møgkælling.

Nej, alvorlig talt: En god, opmærksom redaktør er guds gave til en oversætter. Ligesom vi får forfatteren til at se godt ud, hvis det overhovedet er muligt, sørger hun for, at vi ikke personligt ligner totale idioter.

Og a propos. Senere i bogen:

”Til døden os skiller,” hviskede jeg med et skævt smil.

”Ha!” fnøs Gabrielle. ”Du lyder som en dårlig roman.”

Redaktøren skrev: Måske ikke så godt at henlede læserens opmærksomhed på dårlige romaner, da dette heller ikke er noget mesterværk. Jeg villle hellere sige noget med ‘kliché’ eller lignende.

Hun har helt ret, og jeg burde have kvalt min lille morsomhed noget før. Min datter, som læste korrektur for mig, grinede højt og sagde ‘mor, det er den bedste joke i hele bogen.’ Det duer jo ikke. Men på det tidspunkt hadede jeg forfatteren så inderligt, at det sivede ud mellem sidebenene. Det er ikke professionelt. Igen: Gud ske lov for redaktørens køligere hoved.

Og hermed ønskes I alle en god og rekreativ weekend.

Skriv et svar

