Ulla Lauridsens blog

De tre S’er

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 13. november 2012

Jeg har tre ‘værdier’ eller ‘personlige pejlemærker’, jeg fandt frem til for nogle år siden. Det er ‘sundhed, sandhed, arbejde’. Det er ikke tre S’er, siger I? Det var ‘selvtillid, charme og lækkert hår’ altså heller ikke.

Men det er faktisk tre S’er, for det kunne lige så godt hedde ‘sundhed, sandhed, sendrægtighed’. Jeg har pralet med, at jeg altid er færdig med en oversættelse til aftalt tid, og det er sandt nok, men jeg er ikke tilfreds med min daglige arbejdsrutine. Jeg trækker den til langt op ad formiddagen, inden jeg kommer i gang, og skal følgelig blive ved praktisk taget indtil spisetid. Det betyder, at jeg løfter for lille en del af arbejdet med indkøb og madlavning, og det er ikke i orden.

Jeg spilder sådan set ikke tiden om formiddagen, jeg læser og skriver, men det betyder også, at min hjerne allerede er lettere brugt, når jeg endelig kommer i gang med oversættelsen. Det er heller ikke i orden.

Der var en overraskende stor interesse for indlæggene om min sundhedsmåned, så nu vil jeg tillade mig at skrive om Projekt A, som jeg kalder det – Projekt Arbejdstid. Jeg regner med, at mine arbejdsvaner bliver væsentligt sværere at få skovlen under end de små korrektioner, jeg foretog på sundhedsområdet.

Det hævdes, at man kan etablere en ny vane på 21 dage. Der er vist ikke noget belæg for tallet, men det er i hvert fald sandt nok, at vanens magt er stærk, som talemåden siger. Gør man noget tit nok, bliver det automatiseret. Jeg havde på et tidspunkt ‘trænet’ mig selv op til at vågne klokken tre om natten, hvor der kom Larry King på CNN. Det er ikke noget, jeg er stolt af – det viser bare, at man kan etablere de særeste vaner.

Og én ting er den etablerede, nuværende vane – jeg er oppe imod det, Steven Pressfield kalder Modstanden, mere eller mindre identisk med Freuds dødsdrift.   Hvad gør man ved sådan noget? Nikes bud er ‘Just do it’. Steven Pressfields er mere eller mindre det samme. Vilje, vedholdenhed. Leo Babauta fra Zen habits er en lille smule mere praktisk, og i øvrigt også stærkt inspireret af Steven Pressfield. Jeg tror faktisk, det var hos ham, jeg læste om The War of Art.

Og ja, jeg bruger selvhjælpslitteratur. Det skal forestille at være pinligt, noget dannede mennesker er hævet over (at indrømme). Vi læser vel bare de store filosoffer og psykologer, og udleder den praktiske applikation selv. Well, det er en del af min værdi ‘sandhed’: Ingen facader, ingen pis. Ærlighed og integritet. Hvis jeg kan gøre det, kan jeg også stå ved det.

Men tilbage til Projekt A: Jeg skal helt enkelt begynde arbejdet klokken 9 og blive ved, indtil jeg er færdig. Ud over at komme for sent i gang, er jeg tilbøjelig til at holde lange pauser og surfe rundt på internettet eller lave husligt arbejde (overspringshandlinger). Jeg startede i går, mandag, og det lykkedes meget godt, bortset fra at pauserne blev lidt for lange.

På fredag: Fejl i et par oversættelser, der er kommet mig i hænde – noget, vi alle sammen kan lære af.

Næste tirsdag: Leo Babautas praktiske anvisninger om, hvordan man kommer i hug.

Skriv et svar

