Ulla Lauridsens blog

Anbefaling

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 23. november 2012

Det her er noget off-topic, hvis I havde glædet jer til at høre mere om min aktuelle oversættelse, men det orker jeg bare ikke. I stedet vil jeg skrive en opfølgende note til mit liv som afholdskvinde.

Jeg bryder mig ikke om sodavand. De eneste, jeg så nogenlunde kan lide, er cola og tonicvand, og da helst med rigelige mængder af rom eller gin. Jeg er bare ikke til søde drikke. Men vand, vand, vand og atter vand blev lidt kedeligt i længden, så jeg begyndte at overveje en alkoholfri øl. Sidst, jeg forsøgte mig, ventede jeg min nu 17-årige datter, og det var ingen succes, men jeg researchede alligevel lidt på nettet, og det viste sig, at der er sket meget med alkoholfri øl siden da.

Eller alkoholfri og alkoholfri … det viste sig at være et vidt begreb. I Danmark er grænsen for øl, der må kaldes alkoholfri, sat så lavt, på 0,1 %, at man kan drikke dem, selvom man tager antabus, men det går hårdt ud over smagen at skulle pine den sidste smule alkohol ud i forhold til den 0,5 % grænse, der gælder i vores naboland Tyskland. Af den grund sælges der mange, mange flere alkoholsvage/alkoholfri øl i Tyskland.

Nå, men … den førende tyske, alkoholsvage øl, Clausthaler Classic, kan købes i mange danske butikker, og den smager fantastisk. Er det ikke bare genialt? Der åbner sig en verden, hvor man kan drikke en masse øl og indtage meget lidt alkohol. I teorien kan man køre af sted i sin bil en varm sommerdag med en iskold pilsner i kopholderen. Det vil jeg nu ikke anbefale, for humle er desværre søvndyssende uanset det lave alkoholindhold.

Med et alkoholindhold på 0,4 % ifølge dåsen (andre steder opgivet til 0,5 %), kan man drikke næsten fire liter inden man når op på én genstand. Det gør man jo ikke. Mit gamle yndlingsøl var den relativt bitre Pilsner Urquell, og Clausthaler har en lignende læskende og forfriskende bitterhed med lidt mere fylde og uden alkohol. Genialt, simpelthen.

Andre jeg har testet:

Ceres Free – alkoholfri efter de danske regler, dvs. højst 0,1 %. Smager alt for meget af malt efter min mening. Det samme gælder den tyske 1795 på 0,5 %, men det er som sagt en smagssag. Jeg er bare ikke til søde drikke.  Tuborg Super Light er ligeledes på 0,1 og minder enormt meget om en tynd pilsner med lidt citrussmag. Fuldstændig som en Sol med lime i halsen. Kedelig, men omvendt ville ingen gætte på, at den er alkoholfri, kun at den er vandet og syrlig.

Der er mange, mange andre på det tyske marked: http://anglizismenhase.wordpress.com/

En kommentator hos Berlingske skrev i øvrigt følgende under en artikel om det uhensigtsmæssige i den danske grænse på 0,1 %:

Den suverænt bedste alkoholfri øl
Kender kun problemstillingen alt for godt. Min kone og jeg boede 4 år
i Afrika hvor vi yndede at tage en alkohol-fri øl til frokost; efter
at have ledt med lys og lygte efter en øl der smagte acceptabelt blev
vi begge ret glade for tyske Clausthaler. Senere blev min kone gravid
og vi vendte tilbage til DK hvor jagten på en god alkoholfri øl
startede forfra. Og, sorry to say, både Tuborg’s Super Light øl og
Carlsbergs alkoholfrie øl smager af vand. Efter at have prøvet et hav
a forskellige øl blev vores klare favorit Erdinger’s alkoholfri
hvedeøl, som vi begge syntes smagte bedre end Clausthaler – der i
parentes bemærket også fås i udvalgte butikker rundt omkring. Dvs.
lige indtil jeg var på weekend i Sverige og på en restaurant i
Karlskrona smagte Carlsbergs Non Alcoholic. Wow! Uden sammenligning
den suverænt bedste ‘alkoholfrie/low alcohol’ øl jeg i mit liv har
smagt. Faktisk vil jeg vove at påstå at de færreste i en blindsmagning
vil kunne smage forskel på denne øl og en almindelig god pilsner. Så
fuld af forhåbning begyndte jeg at lede efter øllen på hylderne i det
danske supermarked – øllen var jo af danske Carlsberg, så den måtte da
kunne fås et eller andet sted. Men nej. Fordi den indeholder 0.5%
alkohol kan den ikke sælges som alkoholfri/low alkohol øl og bliver
derfor ikke solgt herhjemme. Så jeg kunne ikke være mere enig med
Carsten Hänel, ændr den lovgivning og lad os få Carlsberg Non
Alcoholic i Danmark også!

Enig – lad os få lidt flere drikkevarer til sundhedsbevidste voksne.

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deborah said, on 23. november 2012 at 13:54

    Jeg kan sagtens se, at man kan være i situationer, hvor man ønsker at undgå alkoholen og gerne vil have en øl. F.eks. hvis man er ude og skal køre eller iøvrigt.

    Måske jeg har misset noget, men er der en særlig grund til, at du så påholdende går efter det alkoholfrie? Anyway, det var da godt, du fandt noget, der duede, og fint at du anbefaler videre. Jeg har nemlig også engang prøvet de der vandige øl, der smager som at række tungen ud af vinduet. Og så vil jeg personligt hellere have en danskvand eller en sodavand.

  2. Ulla Lauridsen said, on 14. december 2012 at 11:40

    Hvad sagde jeg? Det er en trend:

    http://borsen.dk/nyheder/sport/artikel/1/248001/hvad_er_din_alkoholpolitik.html


Skriv et svar

