Ulla Lauridsens blog

Bogpriser

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 14. december 2012

Jeg fræsede en tur rundt på nettet for at kigge efter, om mine ebøger var kommet ud til andre boghandlere end Saxo samt på ereolen.dk

Well … Bøgerne var at finde hos utallige netboghandlere, men til vidt forskellige priser. Ifølge bogpriser.dk varierer Slank på den fede måde fra 57,43 hos mibook.dk til 79,95 hos E-booktop.dk. Hos Riidr, som ikke optræder på bogpriser.dk, koster den 75 kr. Hos ebogreolen.dk koster den kun 34 kr., dvs. mindre end halv pris i forhold til dyreste forhandler.

Jeg synes for det første, at det er ret foruroligende, at man ikke finder den billigste forhandler via bogpriser.dk, eftersom jeg altid bruger bogpriser.dk, når jeg vil købe en bog.

Det samme fænomen gælder for mine børnebøger – her varierer prisen fra de 29 kr. jeg selv har bestemt hos Saxo, til 39,95 hos E-booktop.dk. Også her er Riidr dyrere – de tager 42 kr. – mens ebogreolen, der var billigst med paleo-bogen, tager den suveræne toppris, hele 44,95. Hold da ellers lige op.

Jeg troede, jeg gik ind for fri prisdannelse, men det her er jeg ikke tilfreds med. Jeg har sat prisen så jeg føler, at jeg som forfatter kan stå inde for, at folk får value for money. Jeg gik ud fra som givet, at andre boghandlere ville lægge sig under Saxos pris for at konkurrere, og det var jeg helt okay med. Jeg er ikke okay med at folk kan komme til at give 45 kr. for en af børnebøgerne, som jeg mente var 29 kr. værd.

Der er tilsyneladende ingen biblioteker, der har valgt at tage nogen af de tre ebøger ind.

Skriv et svar

