Ulla Lauridsens blog

2013

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 11. januar 2013

Det er jo ganske rigtigt, at livet er det, der sker, mens man har travlt med at lægge andre planer. Sidste år afstod jeg helt fra at lægge planer, og det gik aldeles udmærket. En af de virkelig gode og fuldstændig uforudsete ting var, at jeg blev inviteret ind i Dansk Oversætterforbunds bestyrelse.

For 2013 har jeg igen nogle mål:

Jeg vil gerne oversætte seks bøger i årets løb ved effektivt arbejde seks timer på hverdage. 

Jeg begriber ikke, hvordan andre kan nå mere end det, men de er måske mere flittige. Jeg er foreløbig booket til tre.

Jeg vil gerne udvide kredsen af forlag, jeg arbejder for, fra to til tre.

Da jeg gik ind i 2012, havde jeg én kunde. Den anden var frugten af et mangeårigt, vedholdende stykke salgsarbejde. Jeg fortsætter i samme stil.

Jeg vil gerne skrive og udgive mindst to selvudgiverbøger hos Saxo.

Jeg har masser af emner på bedding. Hele idéen er at øse af noget, jeg ved noget om, til et publikum som jeg kan hjælpe. Helt oplagt skal jeg f.eks. skrive vejledningen om, hvordan man griber det an, når man har et ordblindt barn, og føler et behov for at hjemmeundervise.

Jeg har sat mig for at vælge mine opgaver med større omhu.

I det forløbne år har jeg haft en oversættelse, hvor forholdet mellem sværhedsgrad og honorar ikke var rimeligt. Det er naturligvis langt hen ad vejen min egen skyld – jeg så mig ikke for. Forlagene interesserer sig generelt ikke for oversættelsens sværhedsgrad, og overlader det, meget naturligt, til oversætteren at vurdere den side af sagen.

Så lærte jeg dét, og jeg ser mig bedre for en anden gang. Det kommer formentlig til at betyde, at jeg vælger at oversætte sprogligt lettilgængelige, populære bøger i fremtiden. Bøger af høj kvalitet er ikke nødvendigvis svære at oversætte, og dårlige bøger er ikke nødvendigvis nemme, men hvorfor skulle jeg påtage mig noget, der er et tidskrævende bøvl, med mindre honoraret svarer til? Jeg gør ikke det her for underholdningens skyld.

Jeg vil gerne tjene det samme som i 2012, eller mere.

Det synes jeg sjovt nok ikke er noget, jeg har den store mulighed for at påvirke. Ja, jeg kan holde mig til hos forlagene og få flere bøger, men det, der gør forskellen for min indtjening, er opgaverne fra oversættelsesbureauerne, og dér har jeg ikke knækket koden for, hvordan jeg får opgaver. Det forekommer fuldstændig tilfældigt.

Jeg vil gerne starte en meditationspraksis.

Jeg tror, det vil være godt for mig, så jeg har tilmeldt mig et tidages internatskursus i vipassana-meditation i sidste halvdel af april.

Skriv et svar

