Ulla Lauridsens blog

Nota

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 1. februar 2013

Nu skal I bare høre …

Sidste år, som var det første år, hvor jeg skulle have penge fra Nota, fik jeg for Skumfiduser til morgenmad og Nicanoras hattebutik. Jeg var en krig om at få pengene udbetalt – jeg rykkede faktisk hver anden uge i flere måneder, inden det lykkedes. Jeg tror sådan set, at jeg ville have fået pengene før eller siden, uanset om jeg havde rykket eller ej, det var bare et langsommeligt og usmidigt system, men hele processen gav mig en vis mistillid til JSLaw, og derfor var jeg på forhånd skeptisk, da jeg fik min opgørelse i år.

Denne gang var kun en helt tredje bog, Fidalis vej, opført. Hm, tænkte jeg, skal jeg ikke have for de andre også? Ved en søgning på e17 kunne jeg se, at de to første stadig var til rådighed, og der figurerede desuden en fjerde, Den bedste tid, som jeg også har oversat.

Jeg ringede til den sekretær hos Johan Schlüter Law, jeg allerede blev særdeles bekendt med sidste år. Hun var uhyre hjælpsom og startede deres database op.

Hun kunne for det første fortælle mig, at man kun får for den enkelte bog én gang – det år, den er blevet indlæst. Okay, det forklarede jo fraværet på opgørelsen af de to bøger, der var afregnet for sidste år. Men hvad med Den bedste tid? Det viste sig, at jeg ikke havde fået penge for den, fordi Nota ikke havde opgivet navnet på oversætteren i det materiale, de havde sendt til JSLaw. Hun havde angiveligt søgt på internettet, men ikke fundet mig, og derfor i første omgang betragtet midlerne som uanbringelige. De godt 1100 dask er nu på vej til min konto.

Sekretæren hos JSLaw fortalte også, at det ikke er noget udbredt problem – ud af de ca. 800 titler, hun har fået fra Nota, manglede hun kun oplysninger om oversætteren i 2-3 tilfælde. Jeg har altså bare været uheldig, men ønsker man selv at kontrollere, at man har fået, hvad man skal have, kan man gå ind på e17 og søge på alle de titler, man har ophavsret til. Findes de i søgningen, står der et årstal i parentes umiddelbart efter titlen. Det er det år, bogen er indlæst, og for hvilket man skal have penge. Den aktuelle udbetaling angår bøger indlæst i 2011. Bøger der er indlæst i 2012, får man først penge for næste år, altså i starten af 2014.

Fra næste år flytter ansvaret for udbetalingerne ifølge mine oplysninger til Copydan Tekst & Node, og jeg vil i hvert fald holde øje med, om den ny forvalter har styr på tingene.

Skriv et svar

