Ulla Lauridsens blog

Sushi-legatet

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 15. februar 2013

Sushi-legatet, som jeg omtalte i sidste uge, er jo de penge, jeg tjener på min ebog om stenalderalderkost. De seneste måneder har det formet sig sådan her:

DKK 1.300,92 – Udbetalt efter januar 2013

DKK 733,71 – Udbetalt efter december 2012

DKK 335,72 – Udbetalt efter november 2012

DKK 545,55 – Udbetalt efter oktober 2012

Jeg skal selvfølgelig betale skat af pengene, men netop fordi det er små beløb og en arbejdsfri indtægt, føles det som fundne penge. Kilden kan hurtigt tørre ud, så jeg fryder mig, mens jeg kan.

Det er samtidig et godt eksempel på en long tail-forretning. Jeg behøver ikke sælge ret mange eksemplarer, før det er sjovt. Hvis Politikens forlag i januar kun havde solgt 30 eksemplarer af Thomas Rodes Stenalderkost, som må have kostet en formue at producere, ville det have været katastrofalt. Jeg solgte selv 30 styk, og så var der fest.

En long tail-forretning kan sagtens være en udvidelse af en eksisterende forretning. De temmelig entreprenante folk hos Tellerup har for eksempel lavet en fremragende model, jeg ikke har set før: De sælger epub’en til det halve eller mindre i forhold til, hvad papirbogen koster, men hvis man køber papirbogen, får man ebogen med gratis. Her én oversat af eders undertegnede. Hvor genialt er det lige? En epub koster ingenting. Når man har lavet den, er det enkelte eksemplar gratis. At give en gratis ebog med til unge, der køber papirbogen, er bare et yderligere incitament til at købe på Tellerups egen hjemmeside/netboghandel frem for i boghandlen. Fedt for Tellerup, som scorer boghandleravancen, og fedt for de unge, som får begge formater. Hvor mange børn og unge bor der forresten ikke i dele af landet, hvor der er 20 kilometer til den nærmeste papirvareforretning boghandel? Og hvis nogle af disse børn og unge begynder at foretrække at læse bøger på den smartphone, der alligevel altid er limet til deres hånd, har Tellerup nye, gode kunder, som vil betale for ebogen, der altså stadig er ekstremt billig, hvis ikke gratis, i produktion, opbevaring og distribution.

Se Steven Pressfield og hans forretningspartner Shawn Coyle tale om deres long tail-forlag, Black Irish Books, her:

Der er 15 små afsnit.

KDP – here I come.

Skriv et svar

