Ulla Lauridsens blog

Hvad du end gør …

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 12. april 2013

Note til denne verdens forfattere:

Kære, kære forfatter,

Jeg beundrer dig på mange måder. Du har troet på din kreativitet og investeret din tid, du har arbejdet med din historie, og det er lykkedes dig at sælge bogen til udgivelse. Det er virkelig flot. Nu er din bog endda solgt til et forlag til oversættelse. Hjerteligt tillykke.

Men jeg beder dig: Lad være med at beskrive dine hovedpersoners mimik. Det er bare toppen af dårlig stil. Jeg ved godt, at nogen i en skrivebog eller på et forfatterkursus engang har sagt “show, don’t tell,” men det var virkelig ikke det her, de mente.

Og nu jeg har dig: Lad være med at drysse tillægsord ud over det hele. Lad være med at skrive sådan noget som “Hans mundvige fortrak sig arrogant. Jeg hader ham, tænkte hun vredt og rynkede panden.” Dine læsere er ikke idioter, og hvis de er, så er det fordi du opsøger idioterne.

Jeg er villig til at yde en masse, men der er grænser for, hvor mange æstetiske smerter, jeg kan udholde. Læs en bog af Cormac McCarthy og lær noget.

Med de bedste ønsker for fremtiden, Din Oversætter

Det har været én af den slags uger. Det er godt, overlæderet på mine hjemmesutter er meget eftergivende.

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Karen Mohr Sokkelund aka turbomoster ;-) said, on 12. april 2013 at 09:55

    Hørt! Og tak for dine læseværdige indlæg her på kanalen …


Skriv et svar

