Ulla Lauridsens blog

Tre måneder med Kindle

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 3. maj 2013

Jeg har nu haft min Kindle Paperwhite i omkring tre måneder, og i mellemtiden har der været artikler i medierne om, at man ikke  opfatter stof, man læser på en e-bogslæser eller tablet, så godt som stof i en papirbog. Her citat fra Videnskab.dk

Flere studier viser, at hvis du læser en tekst på papir, så får du en dybere og mere varig forståelse af indholdet.

Hvis du derimod læser den samme tekst på en skærm, kan du også genfortælle indholdet, men du kan ikke bruge det lige så let i andre sammenhænge. Tekstens indhold er ikke på samme måde blevet en del af dig.

Derfor forsvinder indholdet også hurtigere fra din hukommelse. Skærmen er bedst til overfladisk og hurtig læsning.

Jeg beklager at melde, at det er fuldstændig sandt.

Noget af det, man mister, er fornemmelsen for strukturen i stoffet. Med en bog mellem hænderne får man automatisk en fornemmelse af hvordan materialet er disponeret. Med en e-læser er man også mindre tilbøjelig til at bladre lidt tilbage og genlæse en vigtig passage, simpelthen fordi det er uhyre svært at finde den igen, når man ikke har nogen fornemmelse af, hvor den stod. Jeg har selv lige besluttet at købe en bog som paperback, fordi jeg forudser, at jeg gerne vil strege i den og genlæse bestemte kapitler.

Når jeg stadig er kisteglad for min Kindle, er det af helt andre årsager. Den er stadig genial til at læse primært underholdende stof. En anden god ting er, at man kan downloade ‘samples’ af praktisk taget alle nyere bøger og på den måde browse en masse bøger før man afgør, om man vil købe dem eller ej.

En anden ting er alle de gratis klassikere og ‘smalle’ værker, som ikke er økonomisk bæredygtige i bogform. I sidste uge var jeg i fantastisk fint selskab med en kvindelig nybygger, der i årene 1909-1912 skrev en række charmerende og tankevækkende breve om sit liv i Wisconsin tilbage til en tidligere arbejdsgiver i Denver, Colorado. Jeg kan ikke anbefale den varmt nok – de er simpelthen bedårende.

http://www.amazon.com/dp/B0082VE9UG/

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. uffe hellum said, on 6. maj 2013 at 19:01

    Endnu en meget, meget tyndbenet kopi-artikel på videnskab.dk.

    For tre årtier siden, ver der folk, som i dyb alvor forlangte monokrome skærme, fordi de første farveskærme var af meget lav kvalitet. Det humoristiske højdepunkt var, da nogle farveskærme i den dyre ende fik en knap, så brugeren kunne slå farverne fra!

    Der er ingen grund til at tro, at ebøger ikke kommer over børnesygdommene: e-ink er lige nu alt for langsomt til interaktivt arbejde; man kan godt bladre endimensionelt, men ikke navigere effektivt. De billigste farve-ebøger er frygtelig grimme, men man kan i det mindste navigere og bruge internettet.

    Højtlæsning er ethundrede procent endimensionel. Selv dagens discount-læsere som kindle og små tablets kan sagtens levere den endimensionelle oplevelse, og så har man automatisk ordbog og internet ved fingerspidserne.

  2. Ulla Lauridsen said, on 6. maj 2013 at 20:24

    Jeg ville aldrig et sekund have taget sådan en artikel for gode varer hvis ikke det var fordi jeg selv har erfaret det. Generelt griner jeg bare højt og længe ad ‘uh, ny teknologi, vi er fortabt’-artikler. Men jeg synes faktisk der er noget om det.


Skriv et svar

