Ulla Lauridsens blog

Jeg ved, jeg har en dårlig dag når …

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 29. maj 2013

Jeg begynder at sidde og browse jobannoncer på nettet.

Jeg bliver til gengæld hurtigt kureret, når jeg læser indholdet.

Min gode kollega, Rasmus Hastrup, skrev bag på seneste nummer af Forfatteren i ‘Poesibogen’:

Den vigtigste beslutning i mit liv med ord er …?

At holde fast i en tilværelse som oversætter gennem mange økonomisk trængte perioder; at beslutte, at lejlighedsvise finansielle kriser er mere spiselige end den harske, bitre ret, der udgøres af det såkaldt ordinære arbejdsmarked.

Amen. Og han er endda ung og sublimt kvalificeret til et job som f.eks. gymnasielærer.

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rasmus Hastrup said, on 30. maj 2013 at 18:03

    Kære Ulla, tak skal du have. Jeg er meget beæret over ligefrem at kunne inspirere andre med mine ord; så er jeg nået langt, synes jeg. Bare hold ved – du er så dygtig, at det kun kan gå godt.

  2. Ulla Lauridsen said, on 30. maj 2013 at 18:46

    Selv tak. Jeg tror, vi er meget ‘on the same page’ her. Hver gang jeg seriøst overvejer at tage et job (det sker omtrent to gange om året), tænker jeg også videre – jamen, hvad så hvis XX (en redaktør) eller NN (en anden redaktør) ringer og vil bede mig om at lave en oversættelse?
    Og hver gang når jeg til den konklusion, at jeg nok ville ligge søvnløs i tre nætter og kaste op af skræk inden jeg sagde jobbet op for at tage den ene sølle, elendigt honorerede oversættelse. Og så kan jeg jo lige så godt bare blive ved.


Skriv et svar

