Ulla Lauridsens blog

Man skal passe sin have

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 7. juni 2013

Voltaires berømt udgangsreplik fra Candide bruges på mange måder, men jeg bruger den selv om min virksomhed. Der er ligesom i en have en masse helt nødvendig rutinemæssig pleje og vedligeholdelse, især hvad angår kunder/salg og regnskab.

Jeg greb for nylig mappen med bilag for at se, om alle kunder nu også have betalt deres regninger. Det er med skam at melde ikke noget, jeg har gjort rutinemæssigt, som jeg burde. Det sker mest, når der er lavvande i kassen. Denne gang viste det sig, at tre ud af elleve udstedte fakturaer var forfaldne til betaling. Tre ud af elleve. Det er simpelthen penge, jeg aldrig ville have fået, hvis jeg ikke selv havde opdaget det. Det drejer sig naturligvis om små beløb, for de store holder man jo et længselsfuldt øje med, men alligevel.

Det er også en af grundene til at jeg personligt foretrækker en engangbetaling for mine oversættelser. Jeg vil hellere have en fugl i hånden, som man siger, også fordi det er svært, grænsende til umuligt, at holde øje med om forlagene nu også betaler det, de skal, i royalties.

Selv hvis man havde sikre kilder til viden om antallet af solgte ebøger, vil en oversætter, eller en forfatter, der har et omfattende bagkatalog, skulle bruge mange timer på at holde øje med oplag, billigbogsudgaver, ebøger etc. af gamle titler. Og holde øje bør man ganske enkelt. Man skal passe sin have. Alt andet er ikke professionelt.

Så fra nu af markerer jeg i min kalender forfaldsdato plus en uge (det rigtige tidspunkt at rykke på), hver gang jeg sender en faktura til nogen. Det er hårde tider i branchen, og nogle gange er der forlag, der ikke betaler, fordi de har et likviditetsproblem. Det skulle nødig blive mit problem, og i alle livets forhold er det sådan, at det er det hængsel, der piber, der bliver smurt. De kreditorer, der rykker, bliver betalt før dem, der ikke gør. Hvis forlaget lukker definitivt, får resten en bar røv at trutte i. Lad det ikke blive dig.

Hvordan gør man så? Man optræder – som altid – professionelt og løsningsorienteret, hverken undskyldende, vredt eller på anden måde følelsespræget, selvom man sagtens kan være berettiget til at være sur. Alle virksomheder laver fejl, og du er i dine gode ret til at påpege, at folk skylder dig penge, men du skal først og fremmest bevare det gode forhold til kunden. En kunde, der er værd at samle på, vil i øvrigt ikke tage dig det ilde op. Folk der reagerer irriteret, gør det som oftest fordi de er pinligt berørte over deres egen fejl.

Lad være med at gisne om, hvordan fejlen er opstået, a la “det kan godt være, I mangler penge fordi …” eller “I er sikkert mere optaget af problemerne med …” Ønsker man at drive forretning, er der faktisk ingen undskyldning for ikke at betale sine leverandører. Eneste undtagelse er, hvis det er en virksomhedsejer, du har fået et nært og personligt forhold til – så kan du godt udtrykke forståelse for at tingene helt naturligt er skredet lidt i forbindelse med sønnens trafikulykke og indlæggelse.

Er det en stor virksomhed, der skylder penge – Lindhardt & Ringhof eller Gyldendal, f.eks. – så gå direkte til bogholderiet og spørg, hvorfor regningen ikke er betalt. På den måde undgår du at forsure forholdet til din redaktør, som med stor sandsynlighed ikke har noget med sjuskeriet at gøre, og synes det tager tid fra kerneopgaven at løse den slags irriterende, administrative problemer. Det er dog de færreste forlag, der er store nok til det.

Her en af mine egne rykkermails:

Kære XXX, 

Jeg har været ved at kigge på min bogføring og kan se, at I har glemt at betale to små fakturaer.
Jeg vedhæfter dem her – I har betalt 1309, og 1311 er ikke forfalden endnu, bare rolig  :-)

Bedste hilsner, Ulla
 
Man skal altid vedhæfte fakturaen igen, for problemet kan meget vel være, at den er blevet væk. At skulle til at lede efter den er i hvert fald et stykke arbejde, som forringer chancen for at den bliver betalt med det samme. 
Kan man skrive noget andet og positivt, er det også godt – om ikke andet kan man bemærke, at man tror, bogen vil sælge rigtig godt, eller rose et nyt tiltag på deres hjemmeside. 

Skriv et svar

