Ulla Lauridsens blog

At læse først eller ej?

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 28. juni 2013

Jeg tror nok, at det i gamle dage (præ 1990) var god latin at læse det værk, man skulle oversætte, inden man gik i gang med arbejdet.

Det var der også særdeles god grund til. Da man skrev teksten på en skrivemaskine, var det ikke sådan lige at gå tilbage og lave noget om, når det midt i bogen dæmrede for én, at et bestemt begreb havde en symbolsk betydning. Jeg ved slet ikke, hvordan det hele foregik dengang – måske kunne man godt gå tilbage og lave ændringer med kuglepen – men det var i hvert fald langt, langt nemmest at gøre tingene rigtigt i første omgang.

I dag, derimod, kan man bare suse rundt i manuskriptet med søgefunktionen og ændre ting, når der er grund til det (som her), eller man bare har ombestemt sig mht. hvad man vil kalde dette eller hint.

Selv læser jeg ikke bøgerne igennem først. De fleste af dem jeg oversætter, er så ringe, at jeg har brug for alle gode kræfters hjælp til at komme igennem dem, og derfor foretrækker jeg at bevare suspense-elementet.

Umiddelbart kan jeg kun se to gode grunde til at læse en bog igennem først:

Den ene er at vurdere, om man overhovedet kan oversætte bogen. I så fald skal det selvfølgelig ske straks, man får opgaven tilbudt.

Den anden er, at man ved at læse bogen igennem kan være på forkant med eventuelle faglige udfordringer og praktiske opgaver. Er der et svært oversætteligt begreb, kan det altså begynde at rotere i underbevidstheden med det samme. Findes der i bogen citater af gamle digte eller relativt ukendte forfattere, kan man begynde at lede efter eksisterende oversættelser på landets biblioteker i god tid (som her). Skal man konsultere en ekspert om ét eller måske mange spørgsmål, er det også kun fair at give vedkommende rigtig god tid til deres del af arbejdet.

Skriv et svar

