Ulla Lauridsens blog

Hustlin’

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 2. august 2013

I min temmelig forældede røde ordbog på cd-rom står der under ‘hustle’

1. vb. støde; trænge; skubbe; jage med; presse; (især am. T) snyde; fuppe; (uden objekt) skynde sig; anstrenge sig; jage; S prøve at kapre kunder; (om prostitueret) trække;
2. sb. skub(ben); trængsel

Ingen af dem dækker det, jeg mener med ordet, nemlig ‘at kæmpe for at tjene til livets ophold på et vanskeligt arbejdsmarked’.

Det er et godt eksempel på, at man skal være bredt orienteret og belæst i den kultur, man oversætter fra. Man kan ikke altid bare slå op i en ordbog. Det er derfor, jeg siger nej til at oversætte fra norsk og svensk – jeg kender hverken landenes kultur eller litteratur. Jeg ville ikke opdage en reference til Sigrid Undset eller Sigurd Hoel om den så sprang op og bed mig i næsen. Men jeg prædiker for koret her.

Jeg har fortsat ingen opgaver resten af året – jeg regnede nu heller ikke med, at der ville dukke noget op i juli måned. Jeg priser mig lykkelig for at min mand har en fast indtægt, for ellers ville det godt nok ikke være sjovt. Gad vide, hvad enlige forfattere og oversættere gør i den slags døde perioder?

Jeg kan naturligvis lukke firmaet og gå på dagpenge, men det ville være utrolig sørgeligt, så nu ser jeg tiden an indtil nytår og forsøger at stampe opgaver op af jorden. Det virkelig trælse er faktisk, at hvis jeg lukker firmaet, er jeg afskåret fra at tage oversættelsesopgaver senere, fordi det vil blive betragtet som om virksomheden reelt ikke er lukket. Sådan har jeg i hvert fald forstået reglerne:

Ret til dagpenge forudsætter, at du dokumenterer at virksomheden er ophørt mere end midlertidigt. Det vil eksempelvis sige, at virksomheden er afhændet (ikke til ægtefælle/samlever/børn), at virksomheden er lukket (hvilket vil sige at alle driftsmidler er afhændet og momsregistrering ophørt) eller at du har overtaget varigt lønmodtagerarbejde på mere end 30 timer pr. uge. “Mere end midlertidigt” betyder også, at du ikke umiddelbart efter ophøret blot kan starte op igen, hverken som hoved- eller bibeskæftigelse.

Når du er ophørt skal du være opmærksom på, at du IKKE længere kan tage mod arbejde fra dine gamle kunder på samme vilkår, som før du lukkede din virksomhed.

Det betyder, at du IKKE kan arbejde og modtage B-indkomst og/eller honorar for dit arbejde.

Fremover kan du KUN arbejde på almindelige løn- og ansættelsesvilkår. Det vil sige, at du skal aflønnes med A-indkomst og så vidt mulig indgå en ansættelsesaftale.

Dokumentation for ophør kan ske ved indsendelse af eksempelvis momsafmelding, opsagt lejekontrakt for erhvervslokaler, salgskontrakt for virksomheden eller eventuelle driftsmidler, udmeldelse af diverse registre, afmeldelse af eventuel annoncering, brev om virksomhedsophør til tidligere kunder eller lignende.

I ikke fysiske virksomheder, som eksempelvis mindre oversættelsesvirksomheder, vil mange af de ovenstående eksempler på dokumentation ikke kunne indsendes, da det simpelthen ikke eksisterer. I så fald må der foretages en konkret vurdering i a-kassen, om det indsendte materiale er tilstrækkelig dokumentation. Der vil dog altid skulle indsendes momsafmelding, og såfremt dette er det eneste mulige, kan denne suppleres af en tro og love erklæring om endeligt ophør.

Det er barske betingelser. Så nu skal jeg til at ‘hustle’. Jeg har jo faktisk ikke brug for ‘et job’ eller ‘en opgave’, jeg har bare brug for en indtægt.

Skriv et svar

