Ulla Lauridsens blog

Suk hjerte, brist ej

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 13. august 2013

Jeg er virkelig bekymret for den sproglige fremtid, men verden har vel altid været af lave?

Snart står vi med en generation af lærere, der ikke kan undervise i grammatik, fordi de selv fatter brik, og så er løbet kørt.

Se f.eks. denne journalist:

Tjenesten gjorde det muligt, at få adgang til 5000 bøger om måneden, for et fast månedligt beløb, efter samme model som Netflix for film og serier.

http://jyllands-posten.dk/kultur/ECE5815300/nyt-e-bogs-tiltag-skuffer/

Suk. Det første er et reelt idiotkomma, og der er tre i alt, hvor der slet ingen burde være. Man kan diskutere, om der bør være et komma efter ‘beløb’ for at lette læsningen, men jeg synes det ikke.

svær er korrekt kommatering altså heller ikke. Problemet er, at man – også i min tid – reducerede sætningsanalysen til kryds-og-bolle, og når man så ikke forstod, hvad der egentlig foregik, var man faktisk afskåret fra at sætte andet end idiotkommaer. Det hele bliver langt, langt nemmere, hvis man lærer at lave en rigtig sætningsanalyse, gerne med Didrichsens sætningsskema.

Mine børn er blevet tilsvarende svigtet i skolen, men når jeg selv lærer dem at analysere en sætning, kan jeg se lyset tændes i deres hoveder. Selv den ordblinde kan sætte korrekt komma efter et par timers undervisning, for der er jo ingen ben i det, når man forklarer, hvad det egentlig handler om, i stedet for den hvide magi, der er kryds-og-bolle.

Skriv et svar

