Ulla Lauridsens blog

Motivation

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 16. august 2013

I den forløbne uge har jeg deltaget i DHL-stafetten med et hold fra mit hjemmeværnskompagni. Hæng på – der er en professionel pointe her:

stafethold

Jeg havde krampe i en mavemuskel stort set fra start. Jeg havde fået for lidt at spise og drikke i løbet af dagen, så jeg fik det rigtig, rigtig skidt fra 2-3 kilometer inde, men jeg løb bare videre, fordi jeg vidste, at min kollega stod i skiftezonen og ventede på stafetten, og resten af holdet havde ambitioner for den fælles tid. Jeg gav alt, hvad jeg havde i mig. Billede fra opløbsstrækningen:

1960197_685_457_0_0_0_0_2

Det havde øset ned hele eftermiddagen, jeg har et springerknæ, og havde jeg ikke været en del af et hold, ville jeg være blevet hjemme. Det er 100 % sikkert.

Og det er så den professionelle pointe: Mennesker yder mere, når de føler, at andre er afhængige af deres indsats, og påskønner den.

Jeg føler en loyalitet over for de forfattere, jeg oversætter, og de læsere, jeg oversætter til, men forlagene … de gør ikke noget for at give os det indtryk, at vi er en del af holdet, at oversætteren, redaktøren og korrekturlæseren er et team, der skal lave en knaldhamrende udgivelse sammen. Påskønnelse er der generelt ikke meget af, selvom vi faktisk har en nøglerolle.

Ja, vi er selvstændigt erhvervsdrivende og eksterne leverandører, men når forhandlingerne om honoraret er overstået, ville det tjene forlagenes interesser vel at behandle os som værdsatte og betydningsfulde kolleger.

Skriv et svar

