Ulla Lauridsens blog

Ophobninger

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 23. august 2013

Der er en særlig stil, som af gode grunde er langt mere udbredt på engelsk end på dansk. Lad mig vise jer, hvad jeg mener:

This new level and quality of health are determined by nothing other than your choice and effort.

Det ser jo sådan set meget klart ud, og sætningen er heller ikke lang. Problemet er, at man på engelsk kan ophobe ord uden hensyn til deres køn.

I dette autentiske eksempel skal ‘level’ oversættes til ‘niveau’ og ‘quality’ til ‘kvalitet’. Der er ikke så meget at rafle om, oversættelsesmæssigt, og det er jo to forskellige køn. Henne i den anden ende er jeg lige så heldig med ‘valg og indsats’.

Nu skal ‘ny’ jo, som et af de få tillægsord, ikke bøjes i køn, men det hjælper mig ikke, fordi ‘this’ skal være hhv. dette og denne, og for at det ikke skal være løgn, er præpositionen på engelsk i begge tilfælde ‘of’, mens det hedder kvalitet af og niveau for.  Det er foreløbig endt sådan her:

Denne ny kvalitet af og niveauet for sundhed bestemmes ikke af andet end dine egne valg og din indsats.

Det er ikke kønt, og jeg må gøre noget mere ved det, men det er et meget gennemgående problem i bogen.

Ha’ en rigtig god weekend.

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marielle Nielsen Hansen said, on 23. august 2013 at 08:31

    Spot on på denne typiske udfordring!

  2. Rasmus Hastrup said, on 24. august 2013 at 22:40

    Jeps! Crap, hvor er der meget af den slags. Kudos til dig, Ulla, fordi du lægger mærke til og gør noget ved det. Jeg får lige lyst til at dele et begreb med jer: Zeugma, hvilket defineres som et sprogligt billede ,hvor et ord, sædvanligvis et verbum eller et adjektiv, syntaktisk er relateret til to eller flere ord, selv om det betyder noget forskelligt i forhold til de pågældende ord. “Jeg åbnede min dør og mit hjerte for den tåbelige nørd”, “Pigerne var i sorg og fløjl”. Find selv på flere og godnat.


Skriv et svar

