Ulla Lauridsens blog

Streamin’

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 30. august 2013

Jeg har fået en mail fra en mand med et højst opfindsomt forslag: At jeg skulle livestreame min optræden på biblioteket på Hieronimus-dagen.

Jeg spurgte min IT-ekspert (min syttenårige datter) om det kunne lade sig gøre, og svaret var ja, så nemt som ingenting. Hun fortalte mig, at folk f.eks. livestreamer, mens de sidder og spiller computerspil, og på lydsiden kommenterer de løbende, som en tutorial, hvorfor de gør dette og hint.

Ideen er ikke dum. 99,987 % af befolkningen ville finde en kommenteret livestream af mit skærmbillede akkurat lige så spændende som at se beige maling tørre, men personligt ville jeg være dybt fascineret af at se Niels Brunse oversætte Shakespeare med en løbende overvejelse om hvordan og hvorfor. Jeg ville sidde dér med den engelske udgave og tysse på børnene: Shhh! Hør nu efter! Lige om lidt kommer han til et svært sted.

Jeg har ingen planer om at livestreame mine egne oversættelser, men … det er en fager ny verden, ikke? Jeg synes seriøst, et udvalg af vore bedste oversættere skulle lave sådan nogle optagelser af udvalgte passager til brug for forskere, studerende, oversættere og eftertiden. Er det ikke en oplagt opgave for Det kongelige Bibliotek i samarbejde med oversætterleksikonet?

Skriv et svar

