Ulla Lauridsens blog

Forvanskninger

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 10. september 2013

Jeg sad og filosoferede over, at der findes to slags opgaver: Dem, der vil være overstået på et bestemt tidspunkt, uanset om det går godt eller skidt, og dem, der først er færdige, når man har lavet en eller andet bestemt mængde arbejde, lige meget hvor længe det tager. Og af dem var jeg trods alt mest fan af de første.

Jeg havde nemlig et informationsarrangement som rekrutteringsofficer, og jeg glædede mig mildt sagt ikke, men når dagen var omme, var det jo forbi, ligegyldig hvor rædsomt det så havde været, i modsætning til for eksempel en dødssyg oversættelse.

Min mand tager efter mere end tyve års samliv stadig alt, hvad jeg siger, alvorligt (han ku’ lære noget af børnene), så han tænkte over det og svarede: “Det kommer nok an på, hvor vigtigt udkommet er for en.”

“Du mener udfaldet,” sagde jeg.

“Nå ja,” sagde han, “et udkomme er noget andet. Det er også fordi jeg går og snakker engelsk hele dagen.”

Ja. Det er det nok, og mærk jer mine ord, det vil blive almindeligt dansk en dag, hvis vi ikke passer på (og det gør vi ikke). Et udfald bliver til et udkomme, fordi det hedder outcome på engelsk, og det, der i dag hedder udkomme, vil så hedde indkomst, fordi det hedder income på engelsk. Indtil én eller anden ser logikken i, at det bør hedde indkomme.

Og det bliver slet ikke forvirrende, for det med at en bog udkommer, vil til den tid hedde publicerer.

Skriv et svar

