Ulla Lauridsens blog

Metablogging

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 18. oktober 2013

Jeg har snart haft bloggen her i to år, og det forbløffer mig, at der stadig er ny ting at skrive om oversættelse og oversætterens liv.

Faktisk startede jeg bloggen for at markedsføre mig selv, og for at diskutere oversættelse og oversættelseskvalitet, og de to ting er ikke nødvendigvis forenelige. Jeg føler en pligt til at ’lade det hele hænge ud’ fordi jeg ved, at nogle kolleger læser med her, og jeg ikke ønsker at give det indtryk, at jeg er bedre end den gennemsnitligt samvittighedsfulde, kompetente oversætter – bedre end de dovne og ligeglade, ja, men det er jo heller ikke dér, de fleste sætter barren.

Problemet med det er, at potentielle kunder kunne hænge sig i mine fremlagte fejl og gå videre til den næste, der i det mindste er klog nok til ikke at lufte snavsetøjet offentligt. For slet ikke at tale om, at mine skriverier om andre ting – reklame, internettet, ytringsfrihed, ebøger, brancheproblemer, afregningsformer m.m. – kunne frastøde endnu andre.

Uffe Elleman opnåede større tilslutning til Venstre, jo længere ad gangen han formåede at holde sin kæft, og det kan meget vel forholde sig på samme måde med mig – bortset fra at jeg for to år siden var helt ukendt blandt kolleger, redaktører osv.

Det samme problem gør sig gældende hvad bogmessen angår. Jeg spørger i fuld alvor mig selv, om jeg ikke er bedre tjent med at holde mig væk. Redaktørerne kan tids nok opdage, hvor gammel, gråhåret og generelt ucharmerende, jeg er. Lad deres fantasi arbejde på at gøre mig ung og sprød.

Når man bliver i tvivl på den måde, er det jo godt, at der er hjælp at hente. Julie Lahme, som netop har begået en bog om blogging, har tidligere udgivet en ebog om samme emne. Den kan hentes gratis her: http://lahme.dk/?slide=e-boger

Der er også en ebog om andre sociale medier og én om PR.

Jeg begriber ikke, hvorfor ebogen om blogging skal hedde Kloge kvinders guide til blogging. Man skulle tro, kønnet spillede en meget underordnet rolle i lige dén sammenhæng. Den er til gengæld en god og solid vejledning for begynderen, og jeg glæder mig over at se, at jeg har gjort det meste rigtigt.

Hvilket minder mig om … det er et stort skridt at starte en blog. Hvis nogen af jer har lyst til at forsøge sig uden at forpligte sig, er jeg stadig meget interesseret i at modtage gæsteindlæg. I må helt sikkert også have noget på hjerte.

Tænk over det og ha’ en god weekend.

Skriv et svar

