Ulla Lauridsens blog

Døden og skatterne

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 25. oktober 2013

Døden og skatterne er en vending, der betyder ‘livets uomgængelige realiteter’. Men faktisk er de ikke så slemme. SKAT skal nok sørge for at kradse sine penge ind løbende, og døden tager sig af sig selv. Der findes en meget mere problematisk periode imellem arbejdslivet og døden: Alderdommen.

Og jeg er bange for at en del oversættere i kampen for huslejen og hverdagen og tøj og mobiltelefoner til de store børn og så videre glemmer, eller udsætter eller fortrænger, at der skal spares op til pension.

Det kan jeg godt forstå. Der er så mange udgifter, der forekommer mere presserende, og med nogle få heldige undtagelser (jeg kigger på dig, Hanna Lützen) er pengene små. Men med fare for at lyde nedladende og bedrevidende vil jeg indtrængende råde dig til at komme i gang.

For det første er tid af afgørende betydning. Det er sådan, at hvis man indbetaler et beløb X i ti år, fra man er 20, til man er 30, og derefter ikke indbetaler en krone mere, vil man have lige så meget i pension som 60-årig som den, der har indbetalt det samme kronebeløb, X, i alle årene fra 30 til 60. I kid you not. Det er det, der kaldes verdens ottende vidunder: Renters rente. Det betyder selvfølgelig ikke, at alt er tabt, hvis du er over tyve, eller at du skal holde op efter ti år. Det betyder bare, at tid er penge – også her.

For det andet gør det en temmelig stor forskel for din livskvalitet som gammel. Min mor er godt ved muffen og har mange glæder, rejser og oplevelser nu, hvor hun er i halvfjerdserne og ved godt helbred, men jeg hører jo om hendes venner og bekendte, der må nøjes med folkepensionen. De har problemer med at betale for eksempel tandlægeregninger, og de har alt for få muligheder i det hele taget. Jeg ved, at mange ældre oversættere er ganske fattige, og jeg ved, at man i gamle dage i en vis udstrækning kunne bero på bibliotekspengene efter en lang karriere. Det kan man ikke mere, nu hvor bibliotekerne flittigt piller bøger ud, der ikke udlånes.

Jeg har selv kvajet mig ret så grundigt. Jeg er startet på bar bund for et par år siden, og jeg sparer derfor så meget op, som jeg kan. Men min mission i dag er at opfordre de af jer, der IKKE har en pensionsopsparing, om at åbne en aldersopsparing her inden nytår. Man kan maksimalt indbetale 27.600 om året, og det er kun 2300 kr. om måneden. Det skal kunne lade sig gøre. På en aldersopsparing indbetaler man beskattede penge (yay for at tjene next-to-nothing), og de er så skattefri, når de udbetales. Som reglerne er i dag, giver udbetalingerne ingen fradrag i tillæggene til folkepensionen.

En lille indbetaling giver i sagens natur en lille udbetaling, og kan du spare mere op, skal du selvfølgelig have en anden pensionsordning også. Personligt trøster jeg mig med at jeg jo hele livet har levet ‘enkelt’ (lad os bare kalde det det), så jeg har ikke store, faste omkostninger og flotte vaner, der skal vedligeholdes i alderdommen. Og jeg har mulighed for at supplere min indtægt med al den oversættelse, jeg til den tid kan overkomme.

En af de gode ting ved en regulær pensionsopsparing er i øvrigt, at dine kreditorer ikke kan få fingre i den, hvis det skulle gå helt galt, modsat en opsparing i fri midler. En opsparing i fri midler skal også deles med en ægtefælle i tilfælde af skilsmisse – det skal en pensionsopsparing ikke. Dvs. hvis du har en ægtefælle, der er lønarbejder og har en pensionsordning, og du selv har lagt lidt til side på en opsparingskonto eller i et aktiedepot, skal din ægtefælles pensionsordning ikke deles med dig, mens ægtefællen får halvdelen af din opsparing.

I hvert fald: Sæt dig ind i dine muligheder. Nogle af jer har givetvis helt styr på det, mens andre har den samme plan B, som jeg havde i mange år, nemlig at lægge hovedet i gasovnen når det blev nødvendigt.

Dansk Aktionærforening har kåret Nordnet.dk som ‘Årets børsmægler’ i fem år i træk, og jeg er selv en meget tilfreds kunde hos dem (det får jeg ingenting for at sige). Man kan også bede sin egen bank om at oprette en aldersopsparing og en automatisk overførsel til den. Og så skal pengene selvfølgelig investeres fornuftigt, for der er ingen, der giver nogen nævneværdige renter på et kontant indestående. Her vil jeg anbefale en eller flere indeksforeninger, fordi det giver stor spredning (‘spredning er redning’ som man siger) og lave omkostninger. Men det vigtigste er at komme i gang og får den dårlige samvittighed og den lurende frygt ud af verden.

Skriv et svar

