Ulla Lauridsens blog

Kom nu i hug!

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 1. november 2013

Jeg er aktionær hos Gyldendal. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg tænkte vist bare, at jeg skulle lægge nogle af mine æg i den rede, hvor jeg selv ruger. Og Lindhardt & Ringhof, som jeg egentlig har større fidus til, er jo ikke på børsen.

Det giver min frustration over den danske bogbranche en vis personlig rimelighed. Tag nu mit yndlingseksempel – Amazon. På amazon.com kan man downloade en ‘sample’ af samtlige de bøger, der foreligger i Kindle-udgave. Det er meget, meget fristende lige at læse første kapitel af en bog, der er blevet godt anmeldt eller har fået en pris. Det svarer fuldstændig til at ose i boghandlen, bortset fra at man uvægerligt kommer til det, mens man sidder på lokum, og så kan I jo gætte, hvordan det går – personligt køber jeg hver fjerde eller femte bog, jeg læser læseprøven af. Det er simpelthen så fristende og så nemt. Amazon har mit kontonummer, så det er bare ét tryk på skærmen.

Danske Tellerup kan også finde ud af det. De har læseprøver liggende af stort set alle deres titler, papir- såvel som e-bøger. De forlanger ikke af deres unge læsere, at de skal spendere lommepengene uden først at se, om bogen er noget for dem.

Gyldendal har ingen læseprøver. Politikens Forlag har ingen læseprøver. Informations Forlag har et uddrag på hjemmesiden, men det er mindre end 500 ord langt.

Lindhardt og Ringhof sælger ikke engang sine egne e-bøger i sin egen netboghandel, men henviser til andre forhandlere. Det er godt nok toppen af ynkelighed.

De danske bøger fra selv samme forlag, der ligger på Google Books, har læseprøver. Så hvorfor ligger læseprøverne ikke på saxo.com og forlagenes egne netboghandler? Forlagene kan selvfølgelig ikke tvinge Saxo til noget, men forlagene kunne da som minimum lægge læseprøver på deres hjemmeside. Hvor svært kan det være?

Folk, der elsker bøger, elsker bøger. De vil gerne shoppe. De vil gerne fristes. Og hvis bogen og prisen er rigtig, vil de gerne købe. Det kan endda være, de vil bruge læseprøverne sådan som jeg gør, til at danne sig et indtryk, men bagefter købe papirbogen, enten fordi det er en gave eller fordi det er en håndbog, de gerne vil strege i.

Jeg har lige købt Steven Kings 22.11.63, fordi den var på forsiden af Bogmarkedet, og The Luminaries, fordi den vandt Man booker-prisen. Men hvad sker der, hvis jeg tænker, at Kim Leine skal have en chance igen i lyset af Nordisk Råds litteraturpris?

Gyldendal har ikke noget uddrag. Riidr har et uddrag, og Bog & Idé har et uddrag, men bogens eget forlag – nej.

Danske forlag skal ikke klynke over konkurrencen fra andre medier, så længe de ikke frister kunderne og gør det nemt for dem at give efter for fristelsen. Ikke at have lettilgængelige læseprøver i flere formater svarer til at drive en boghandel med skiltet VÆR VENLIG IKKE AT BLADRE I BØGERNE.

Det samme gælder naturligvis lydbøger. Hvis folk kan lytte til første kapitel af en spændende bog på vej til arbejde, skal de nok downloade resten, inden de kører hjem.

Man burde takke læserne for at give forfatteren og bogen den fair chance som det er at læse et helt kapitel.

Skriv et svar

