Ulla Lauridsens blog

… og nu, vi er ved det

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 5. november 2013

Jeg skrev i fredags, at jeg havde købt Steven Kings 22.11.63, fordi den var på forsiden af Bogmarkedet. Sandt nok, men det var naturligvis den amerikanske kindle-edition, jeg købte. Den kostede 8 dollars. Den danske oversættelse hos Hr. Ferdinand koster 199 kr.

Det er, efter min mening, en helt urealistisk pris for en e-bog, men det er måske bare mig – fordi jeg har andre muligheder. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har købt en papirbog til 200 eller 300 kr, og jeg tvivler på, det kommer til at ske igen.

Men som jeg skrev i fredags: Forlaget har ingen gratis læseprøve. Det er jo fuldstændig vanvittigt. De burde have en lang læseprøve, så folk kan komme rigtig godt i gang med bogen. Jo mere tid, en potentiel læser investerer i den, og jo dybere han kommer ind i den verden og den person, King fremstiller, jo større er sandsynligheden for, at han køber resten.

Det vil måske ikke gælde for en novellesamling eller en digtsamling, hvor to hele noveller eller syv digte er noget i sig selv – men faktisk  burde de jo også fremme lysten til at købe resten. Hvad en roman angår, burde der ikke være nogen tvivl. Duer den til noget, vil en god, lang læseprøve sælge mere end nogen anprisning kan.

Jeg har virkelig ransaget min hjerne for at finde en rationel forklaring på, at forlagene ikke har læseprøver af alle deres bøger liggende (og et tilsvarende stykke af lydbogen), men uden held. Kan det virkelig være rigtigt, at de er så tunge i røven? Kan det passe, at de frivilligt overlader markedet til Riidr og nogle få andre? Det virkelig, virkelig mystiske er jo, at de har lavet læseprøven. Den er til rådighed, i hvert fald i ét format. De lægger den bare ikke ud.

Skriv et svar

