Ulla Lauridsens blog

Aldrig stoppe et svært sted

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 17. december 2013

Altså, Hemingway og jeg er enige om (jeg måtte bare skrive den sætning) at man skal stoppe, mens det går godt:

The best way is always to stop when you are going good and when you know what will happen next. If you do that every day … you will never be stuck.

Nu er jeg jo ikke kunstner og skal ikke selv finde på noget, men det gælder også for oversættelse, og velsagtens i ethvert fag, at det er rigtig dumt at standse dagens arbejde på et punkt, hvor man skal begynde morgendagen med at løse en vanskelig opgave.

For en oversætter uden fast bagkant kan det nemt gå sådan, at man bliver ved, indtil man løber sur i det, og det er altså en rigtig dårlig idé – fordi det svære stykke så er det, man skal starte med næste dag. Jeg vil derfor råde til, at man på forhånd beslutter, hvor man skal standse. Er det et bestemt klokkeslet, er det ikke sandsynligt at man rammer et mere end almindeligt svært sted. Har man det privilegium at arbejde med løs bagkant, kan man bestemme et fornuftigt slutpunkt fra morgenstunden (det er under alle omstændigheder en god idé). Når man til det slutpunkt, og stadig har energi til mere, kan man gentage proceduren – så længe man bare sørger for at finde et egnet sted.

Der er dog en enkelt undtagelse: Nogle gange skal et problem bare have lov at rumle i baghovedet eller underbevidstheden eller hvor det nu er, den slags bøvl boltrer sig. Løsninger kan være flinke nok til at dukke op af sig selv. I så fald sætter jeg en klamme omkring det og går videre til et sted, hvorfra det vil være nemt at komme videre næste dag. Og hvor er det så? Det er selvfølgelig forskelligt afhængig af typen af bog. Et nyt kapitel kan være et godt sted, hvis der er en cliffhanger. En side med dialog kan være et godt sted – personligt synes jeg dialog er nemt og sjovt at oversætte, og jeg tror ikke, jeg er alene.

Hvad med jer andre? Har I en kvote eller et klokkeslet eller bliver I bare ved, til I dejser?

Skriv et svar

