Ulla Lauridsens blog

På støtten

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 29. januar 2014

Som I kan se, har jeg bredt emnet ud her – mindre om oversættelse, mere om mine personlige meritter. Det er Rasmus Dahlbergs fødselsdag, og i kombination med en ting, der skete i går, minder det mig om noget: Da jeg for fire år siden lejede mig ind på hans kontor, fablede jeg allerede jævnligt om selvudgivelse. Han stillede sig op ved tavlen og gennemgik kort og anskueligt de økonomiske realiteter i at selvudgive på papir. Han vidste alt om det, for han stod bag Plan B-serien. Og så sagde han noget vigtigt: ‘For de fleste mennesker er der ingen penge i at skrive bøger – det handler om at markedsføre sig selv som ekspert og sælge konsulentydelser’. Aha. Det har stadig en vis vægt at sige ‘jeg har skrevet en bog om det’.

Den regel gælder selvfølgelig ikke skønlitteratur, og der findes folk, der tjener penge på bøger, men for sådan en som mig er det rigtigt. Jeg er begyndt at betragte alt, hvad jeg skriver, som et middel til noget andet, ikke som et mål i sig selv. Jeg spørger mig selv hvad er mit sigte med at skrive og udgive det her? Indtil videre har svaret mest været at hjælpe folk. Jeg har udgivet to korte bøger, en om stenalderkost, som sælger godt, og en om hvordan man hjælper sit eget ordblinde barn med at lære at læse. Begge emner er hjerteblod, og jeg ved bøgerne har hjulpet folk – jeg hører fra tilfredse læsere – men indtil videre har jeg ikke profiteret i form af afledte indtægter. Jeg har ikke forsøgt, fordi jeg ikke føler, jeg nødvendigvis er rustet til at hjælpe folk live. Eet er søkort at forstå …

Men for nu at vende tilbage til det, der skete i går: Jeg fik tilsagn fra MV-Nordic, tidligere Mikroværkstedet, om at de vil støtte udgivelsen af ordblindebogen. Det betyder, at jeg kan hyre en grafiker til at lave et professionelt omslag, og det er vigtigt, for målet er helt enkelt at sælge den til bibliotekerne, så den kommer ud hvor folk har brug for den. Jeg er sikker på at mange forældre til ordblinde børn i deres kvide går på biblioteket for at finde en kur – og der vil jeg så stå og se troværdig ud.

Som en del af vores aftale modtager Mikroværkstedet et antal eksemplarer, og det er næsten det fineste ved det, for jeg regner med at disse eksemplarer kommer i hænderne på nøglepersoner som first mover-typerne blandt forældre, specialundervisningslærere og andre fagfolk.

Skriv et svar

