Ulla Lauridsens blog

Okay, skyd mig

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 18. april 2014

Min seneste forfatter lider af den samme totale mangel på respekt for våben som alle andre, jeg hidtil har mødt:

I could see the strange flat-nosed Glocks in the corner of my vision, aimed at the dead man on the ground and also at my face. The safety catches were released.

Please, put me out of my misery! Glocks er simpelthen berømte for ikke at have en traditionel sikring. De har en tre sikringer, to indre og en ydre. Den ydre, som er den interessante her, er indbygget i aftrækkeren. Jeg er altså nødt til at skrive:

I udkanten af synsfeltet skimtede jeg de sære fladnæsede Glocks rettet mod den døde mand på jorden, men også mod mit ansigt. Der var fingre på aftrækkerne.

Den bedste måde, jeg her kan signalere, at de er parate til at skyde, er ved at skrive, at de har fingre på aftrækkerne, hvilket professionelle soldater eller politibetjente først har, når de er indstillet på at skyde umiddelbart. Faktisk flytter man først fingeren til aftrækkeren, når man har truffet beslutning om at skyde, hvad de selvfølgelig ikke har her, men hvad skal jeg gør? Jeg har erstattet en gigantisk unøjagtighed med en, der væsentligt mindre.

Men hvad med det engelske publikum? De bliver pisset ned ad nakken, fordi forfatteren ikke alene er uvidende, men tilsyneladende også ligeglad. Det er jo ikke sådan, at det her er svært at finde ud af på nogen måde. Man kan læse den lange, grundige Wikipedia-artikel, f.eks. Det kunne redaktøren også have gjort. Den kluntede formulering ‘The safety catches were released’ burde jo tippe enhver om, at forfatteren ikke ved noget om våben. Jeg har brokket mig over det før, men jeg tror simpelthen, der er en mangel på respekt for fakta på dette område, fordi det betragtes som generelt underlødigt. Våben er ikke noget, pæne mennesker beskæftiger sig med. Fair nok, men så skulle de lade være med at skrive om dem.

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. ordlaboratoriet said, on 18. april 2014 at 12:51

    Kom til at grine så højt at min mand ville vide hvorfor. Så fik jeg ellers den helt store demonstration af hans softgun Glock ;-) Som forfatter er det mit værste mareridt at blive snuppet i at skrive noget som er forkert fordi jeg er uvidende!

  2. Ulla Lauridsen said, on 19. april 2014 at 12:02

    Så kan det være, du vil synes om dette indlæg også: https://betydning.wordpress.com/2012/11/30/foragt/

    Jeg er måske lidt streng. Jeg laver garanteret selv grove fejl, når det handler om sport – men pointen er, at jeg gør alt, hvad der står i min magt, for at undgå fejlene. Forfatteren herover kunne bare have læst wiki-artiklen om Glocks. Det er som om forfattere tror, at de kan skrive hvad som helst om våben og slippe godt fra det.


Skriv et svar

