Ulla Lauridsens blog

Zombier er ikke, hvad de har været

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 6. juni 2014

2014-05-24 13.25.12-1

Der var zombiedag i Odense for et par uger siden, og da jeg har fattet interesse for genren, var det sjovt at komme derhen og beskæftige sig lidt med ‘faget’ igen – altså litteraturvidenskab. Lektorer er da i øvrigt heller ikke, hvad de har været. Ham her fra Ålborg Universitet forsker i uhyrer i litteratur og film, herunder zombier, og han var flink nok til at give mig ret i alle de tanker, jeg havde gjort mig.

Ud over lektoren var der en forfatter – A. Silvestri – som sagde en græsselig masse sludder. Han var til gengæld mere praktisk orienteret i og med at han havde nogle anbefalinger – han er faktisk skolebibliotekar til daglig:

2014-05-24 14.23.39

2014-05-24 14.29.43

Aldrig så snart var jeg hjemme, før jeg downloadede en ‘sample’ af dem, der lød interessante, fra Amazon – dog ikke, selvfølgelig, den svenske. Dem har jeg så læst, og jeg vil gerne benytte min private intimscene her til at anbefale én, der har overrasket mig:

http://www.amazon.co.uk/The-Reapers-Angels-Alden-Bell/dp/0330518968/ref=tmm_pap_title_0?ie=UTF8&qid=1402039681&sr=1-1

Den forvirrer mig lidt, for den har stor litterær kvalitet. Den minder om Flannery O’Connor og Cormac McCarthy og Faulker – altså southern gothic. Hvorfor har en forfatter, der kan skrive sådan, valgt at skrive en zombieroman? Den vil aldrig blive taget alvorligt på det niveau, som den bør.

Personligt kan jeg også godt lide den, fordi den fokuserer på det vigtige ved ‘zombieapokalypsen’ – overlevelseskampen, de eksistentielle spørgsmål, mennesket i en verden uden ydre struktur og institutioner. Det er jo derfor, jeg holder af skidtet.

Og inden nogen får gode idéer: Nej, jeg kan ikke oversætte den. Det overstiger klart mine evner. Jeg-fortællerens sprog er så idiosynkratisk, at det vil kræve en sprogkunstner af enestående evne. Jeg hører, at Thomas Harder kan den slags, men igen: Vil nogen betale Thomas Harder for at oversætte en zombieroman? Det tvivler jeg på.

Ha’ en god pinse …

Skriv et svar

