Ulla Lauridsens blog

Tudefjæs

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 4. august 2014

Det seneste nyhedsbrev fra Bogmarkedet rummer følgende udtalelse fra bogbranchens træf i Middelfart i sommer:

”Og så er Amazon blevet massivt stor: Virksomheden er vokset 56 pct. de seneste 30 måneder. Da man lancerede Kindle’en, gav det en 181 pct. stigning i antallet af bøger, der blev købt på nettet. Vi har aldrig set noget, der bare kommer i nærheden af dette. Det er meget kannibalistisk, og det vil fortsætte: Amazon har verdens største fanbase – og den vokser kraftigt.”

Citatet tilskrives Peter Hildick-Smith, konsulent i The Codex Group, der bl.a. analyserer bogmarkedet i USA. Jeg synes unægtelig, ‘kannibalistisk’ er et stærkt ord, for ikke at sige uanstændigt stærkt. Amazon tilbyder ganske enkelt noget, som læserne vil have. De har, som han siger, en ‘fanbase’. De har udviklet og udbredt en platform, som entydigt giver bøger fremgang på bekostning af andre medier, og hvad mere er: Der er intet, der forbyder forlagene at udgive deres bøger i Kindle-formatet og sælge til de glade Kindle-ejere. Så kunne man sige, at de ‘snyltede’ på Amazons innovation, men det ville ligge mig fjernt.

Det hjælper naturligvis ikke boghandlerne umiddelbart, men jeg vil hævde, det hjælper dem indirekte ved at fastholde og udvikle en population af læsere.

A propos læste jeg Brad Stones portræt af Jeff Bezos her i ferien. Jeg har nærmest ikke ord for hvor interessant, jeg fandt den. Jeg beundrer efter endt læsning Bezos både mere og mindre på samme tid. Jeg har større beundring for hans kompromisløse ambition og vision og alt det, han har opnået, samtidig med at jeg i højere grad end tidligere finder Amazons forretningsmetoder usmagelige. Der er faktisk topchefer, der har forladt virksomheden, fordi de fandt metoderne uforenelige med deres personlige etik. Så galt er det. Det eneste forsonende er, at Amazon altid bruger musklerne til fordel for sine kunder, når de presser deres leverandører og knuser deres konkurrenter.

 

Skriv et svar

