Ulla Lauridsens blog

Klik, klik, klik

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 24. marts 2017

Det er egentlig en velbevaret hemmelighed, og jeg synes, det er en lille smule pinligt, men den rent taktile oplevelse af fingrenes dans over tastaturet er en stor del af min fornøjelse ved at oversætte, side om side med den intellektuelle fornøjelse, men klart større end en eventuel æstetisk glæde.

Jeg har derfor været interesseret i den nye dille med mekaniske tastaturer, ligesom dem vi havde, da vi fik vores første computere tilbage i firserne. Jeg læste en del og bestilte sidste år sådan et tastatur, men det var ikke nogen succes. Nu prøver jeg igen, og har købt det her, som er på tilbud hos Elgiganten. Det er suverænt billigt – de mekaniske tastaturer er gennemgående meget dyre, men til gengæld skulle de også være omtrent uopslidelige.

Mekaniske tastaturer sælges mest som gamingtastaturer, fordi intet er for dyrt for gamere, og de ser derfor herrens ud, ofte med baggrundsbelysning i alle regnbuens farver – det er et spørgsmål, om man kan leve med det. Der findes dog også nogle stilige modeller, der retter sig mod de allersmarteste fætre på reklamebureauer og den slags. Her er den dyre og supersmarte model. Bemærk, at man til den pris slipper for nogen som helst markering af tasterne.

Det vigtigste er, at man skal finde ud af, hvilken slags taster, man kan lide. Virksomheden Cherry er helt dominerende på markedet, og de laver en række forskellige mekaniske taster med forskellig aktiveringsenergi, klik og ‘feel’. Når man læser om tasterne og hvad de egner sig til, får man at vide, at man skal bruge blå taster til skrivning, mens rød er god til gaming og brun er en slags hybrid.

Nu er det selvfølgelig en meget personlig sag, hvordan man kan lide sit tastatur, men det første, jeg købte, og returnerede, havde blå taster, og det var rædselsfuldt – der skulle virkelig trykkes til. I butikken i går kunne jeg derimod prøve ét med røde taster, og det var, som jeg kan lide det, med et meget, meget let tryk.

Lad jer i øvrigt ikke snyde af, at de røde taster kaldes ‘stille’ i forhold til de blå – alle mekaniske tastaturer larmer som bare pokker og vil formentlig blive forvist fra et eksamenslokale eller kontorfællesskab, ikke på grund af det indbyggede klik, men fordi det er næsten umuligt ikke at ‘bunde’ tasten, dvs. slå den helt ned i bunden af tastaturet. Der kan købes små gummiringe til at lægge imellem – det siger jo alt.

Mit eget tastatur har brune taster (altså indeni), og nu vil jeg bruge det i et par uger og melde tilbage.

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Peder Thorsø Lauridsen said, on 8. juni 2017 at 13:02

    Jeg er selv glad for mit trådløse Lenovo tastatur – som også har en del til fælles med ThinkPad tastaturer – der er så ekstern trådløs mus til den også – https://support.lenovo.com/dk/da/solutions/pd014528 . Tasterne er ikke helt så lækre som på min Lenovo X1 Carbon (3. generation), men jeg kan ikke undvære et eksternt tastatur og den ekstra skærm når jeg arbejder.

    • Ulla Lauridsen said, on 8. juni 2017 at 13:09

      Jeg er sjovt nok ikke glad for tastaturet på min X1 Carbon. Jeg synes, at tasterne er for glatte, og trackpad’en er også for glat/hård. Man kan mærke et støvgran under fingrene.

  2. Uffe Hellum said, on 17. marts 2021 at 23:32

    Det er lidt dyrt, men mac har separat tastatur og magic-mus for omkring $100 hver. Hvis man ikke er computer gamer, men bare taster tekst ind, kan jeg ikke se fordelen ved de voldsomme “mechanical keyboards”.
    De gamle macs har en irriterende fejl, hvor piletasterne ikke er klart adskilte, som et omvendt T, og jeg rammer nogle gange en piletast ved en fejl.


Skriv en kommentar