Ulla Lauridsens blog

Tanker i en covid-19-tid

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 16. marts 2020

Der går altid et par dage, før en helt ny situation bundfælder sig i tankerne, og jeg har brugt weekenden på at overveje min stilling. For en lille selvstændig at være er jeg rigtig godt stillet, blandt andet fordi jeg venter en rund sum i bibliotekspenge den 3. april. Jeg er også gift med en mand, der forventer at beholde sit job – jeg klarer mig.

Men jeg tænker selvfølgelig også på branchen som helhed. Jeg ved ikke, om forlagene er nået til de samme konklusioner, men hvis jeg var forlægger, ville jeg stoppe alle igangværende udgivelser. Det giver – så vidt jeg kan se – ikke mening at udgive en bog, før krisen er slut og økonomien er oppe i gear igen.

For det første vil bibliotekerne ikke købe mere end et par eksemplarer. Det giver ikke mening for dem at købe en bog, de ikke kan låne ud, og de vil næppe samle ret mange ‘gamle’ titler op, når de åbner igen.

Og boghandlerne ligger givetvis stærkt underdrejede, fordi folk ikke unødigt går i butikker. Bøger er selvfølgelig noget, der kan sælges over nettet, men mange har grund til at være bekymrede for deres job og økonomi, og så er bøger noget, der kan undværes. Mon ikke folk, i det omfang de overhovedet vil læse, benytter sig af bibliotekets gode tilbud om lån af et øget antal ebøger?

Mine kolleger er dels pensionister og efterlønnere, dels honorarlønnede og dels momsregistrerede ligesom jeg. For de honorarlønnede ligger det lige for at gå på dagpenge, når opgaverne eventuelt slipper op. For de momsregistrerede er problemet større. Jeg håber, at regeringen vil overveje at lade selvstændige i enkeltmandsvirksomhed ‘deponere’ deres momsnummer – eller hvad vi nu skal kalde det – og gå på dagpenge i en sammenhængende periode, hvor der slet ikke er nogen omsætning eller en omsætning under en bagatelgrænse, snarere end at skulle lukke forretningen helt og definitivt. Det vil gøre det langt lettere at starte op igen, når den rent medicinske krise er bag os.

Hvad med jer andre? Hvilke tanker gør I jer om den umiddelbare fremtid?

Skriv en kommentar